06/08/2023
For ca. 3 år siden begyndte min stedfar at være voldelig mod mig, men jeg er i tvivl om det faktisk var vold
Altså for ca 3 år siden startede min stedfar med at trække mig op af trapperne hver gang jeg gjorde noget forkert, det kunne være at jeg ikk tog tallerken aller bagerst i opvakske maskinden. Så ville han trække mig op og så holde mig nede ved sengen så hårdt at jeg fik blå mærker de steder han holdte. Ville bl.a. også blive skubbet i væggen men han er nægtet at det var noget i den retning af “vold”. Min mor var tit på gulvet og græd og bad ham om at lade mig være (han har ikk begået vold med hende). Idag er de heldigvis ikk sammen længere, men min far har sent mig til psykolog, men ved stadig ikk om at det faktatisk var vold.

Svar
Kære du
Tak for dit brev, og hvor er det godt du skriver ind til os - det er virkelig flot!
Du skriver at din stedfar ville trække dig op af trapperne, holde dig nede i sengen og skubbe dig ind i væggen, hvis du gjorde noget forkert. Først og fremmest, lyder det som nogle meget ubehagelige ting, og jeg ked af det at du har skulle opleve dette. Det er ikke okay at din stedfar har været fysisk voldelig overfor dig. For ja, det er vold. Fysisk vold kan blandt andet være at blive fastholdt eller blive skubbet.
Derudover er det så vigtigt at du husker på at det ikke er din skyld - det er din stedfars opførsel der er helt forkert.
Du fortæller også at din mor bad ham om at lade vær og at de ikke er sammen længere, hvilket jeg vil mene er en rigtig god ting. Har du talt med din mor om dine tanker og følelser i forhold til det der skete? Måske hun vil kunne give dig en særlig støtte og forståelse, netop fordi hun ved præcis hvad der skete og at det ikke var okay.
Til sidst i dit brev fortæller du at din far har sendt dig til psykolog, hvilket jeg håber du vil få stor gavn af. Lige meget hvad, er det virkelig sejt at du gør det, så du kan få talt med nogen om det du har oplevet! Det kan nemlig godt være hårdt at gå rundt med alene.
Jeg håber svaret var til hjælp for dig. Vi har også en chat, som man kan skrive til i alle hverdage kl. 17-20, hvilket du selvfølgelig skal være mere end velkommen til!
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden