07/08/2023
Min far siger jeg er dum og kritiserer mit tøj
Det fordi min far godt kan blive sur også siger han alt muligt til som jeg er dum og kritisere mit tøj altså han siger er du blevet så stor den ik kan nå ned i bukserne. Hver gang jeg ikke lige forstår en skole opgave siger så skal du måske lade være med at ligge inden på sengen og spise så meget mad selv om jeg bare spurgte ham om en Lillie ting.

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev, hvor er det godt du skriver herind!
Du fortæller at din far godt kan blive sur, og at han siger du er dum.
Jeg er rigtig glad for du skriver herind, for det må bestemt ikke være sjovt at blive kaldt for dum af af sin far. Fra mit synspunkt vil jeg bestemt ikke mene du er dum - det er for eksempel virkelig klogt og modigt at skrive herind. Og det er også så klogt og godt at spørge om hjælp, hvis der er ting man kæmper med, som for eksempel en skoleopgave.
Du fortæller også at han kritiserer dig, blandt andet ved at kommentere på din størrelse samt hvor meget mad du spiser. Det lyder rigtig ubehageligt, og jeg kan godt forstå at du ikke synes det er rart. Det er din far der er den voksne, og han bør altid holde en god tone overfor dig - også når han er sur. Har du prøvet at snakke med din far om det? Altså, fortalt ham at du ikke bryder dig om at han siger sådanne ting til dig? Måske vil det hjælpe ham til at forstå hvordan du har det. For det er ikke okay, at han taler sådan til dig - det håber jeg du ved.
Hvis det ikke er noget du har lyst til, hvilket også er helt okay, så kan du måske prøve at tale med en anden om det, evt. din mor, en veninde eller en lærer som du stoler på? Ellers er du også meget velkommen til at skrive til vores dygtige rådgivere på chatten, der er åben alle hverdage kl. 17-20. Vi vil meget gerne hjælpe dig, hvis du har brug for det!
Til sidst vil jeg igen huske dig på at du ikke er dum, og at det er så modigt og klogt at du har skrevet herind og delt dine problemer!
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget.
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden