17/10/2019
Eks mand lyver overfor børnene.
Jeg kom ud af en 15 år voldelig forhold for 4 år siden. Jeg har 3 børn der bor sammen med mig - 10.17 og 19. Jeg er først begyndt at håndter selv hvad der sket i mit ægteskab. Vi bor tæt på deres far og han har stadig en del kontrol og magt over mig som jeg er lige begyndt at prøve at stoppe. F.ex han har børnenes adresse og modtage børnepengen selvom de bor hos mig. Deres far siger til børnene at jeg prøver at starte en krig og vil ødelægge familien og vil bare have hævn Jeg synes det er svært for børnene hvis jeg siger at deres far gjort nogle dårlig ting i mod mig. Men jeg synes at jeg skal sige nogle fordi de har fået en helt forkerte billed i deres hoved om hvad er ok i et forhold. Hvordan forklare jeg dem at det deres far gjort var helt forkert? Skal jeg prøve at får dem til en psykolog?
Tak for hjælpen og undskyld min dårlig dansk.

Svar
Kære kvinde på 48 år.
Tak for dit brev og hvor er det godt at du er kommet ud af et så langt voldeligt forhold.
Og jeg tænker at du skal have hjælp til at få nogle ting på plads.
Børnepengene, det skal på plads. Din eksmand skal ikke alene have de penge.
Kan du mon ringe til din kommune og bede om rådgivning i forhold til børnepengene ? Alle mennesker i Danmark har ret til at få rådgivning.
Der er også nogle organisationer der er eksperter i at hjælpe kvinder der har problemer og kvinder som har levet i ægteskaber med vold.
Mødrehjælpen:
København, Nørre Voldgade 80, 1358 København K, 33 45 86 40
koebenhavn@moedrehjaelpen.dk,
www.moedrehjaelpen.dk
Email: moedrehjaelpen@moedrehjaelpen.dk
Telefonnr: 33 45 86 00
Lev uden vold. www.levudenvold.dk. De har mange slags rådgivning og de har juridisk rådgivning til kvinder der har været i et voldeligt forhold tlf. 31 18 44 41 og rådgivningen har åbent på hverdage kl. 9 -15.
Og de har en hotline til Lev uden vold tlf. 70 20 30 82.
Jeg vil anbefale dig at kontakte de organisationer.
Jeg synes det er flot at du ikke taler dårligt om din eks mand til børnene.
Jeg tænker at du kan fortælle dem hvordan du har haft det i ægteskabet. Hvordan jeres ægteskab så ud fra din side. Ikke for at de skal holde med dig og tage afstand til deres far, men for at give dem dit billede af hvad der er sket. Så hører de fra dig hvordan du havde det og på den måde kan de høre ting fra begge deres forældre.
Dine to ældste børn kan godt tage stilling til begge historier, og til alle tre børn kan du sige at du ikke ønsker hævn, eller at ødelægge familien, men at du måtte slutte ægteskabet, fordi det var dårligt for dig og at du var udsat for vold.
Dine tanker om dine børn kan du også tale med enten Mødrehjælpen eller Lev uden vold. Der er rådgivere i begge organisationer.
Du lyder som en meget tænkende og stærk kvinde. Du vil passe på dig selv og har mange tanker om at gøre det bedste for dine børn. Det er meget smukt af dig.
Du ønskes held og lykke med at komme videre i dit liv med din børn.
Mange tanker til dig fra Herdis.
Og du skriver et fint dansk, det er helt let at forstå dig.