18/09/2023
Jeg er mor til en datter på 12. Hendes far udsatte mig for psykisk vold i 4-5 år, og jeg overvejer om disse oplevelser kan have sat sig i hende?
Jeg er mor til en datter på 12. For 6 år siden gik jeg fra hendes far, dvs hun var knap 6 år da. I de første 4-5 år derefter blev jeg udsat for psykisk vold ift at han var ked/vred over jeg var gået fra ham. Meget af det oplevede min datter, fx i overleveringer og når hun var alene med ham da han sagde alt muligt til hende. Hun har angst nu, separationsangst især og skolevægring. Overvejer om de oplevelser kan ha sat sig i hende, men hun kan ikke længere huske noget om dem- så hvordan bearbejde det? Ønsker ikke at lægge ordene i munden på hende eller tale dårligt om hendes far, som hun jo fortsat besøger. Alt er inde i sagen kommune, ppr, børnepsyk osv ift om det er overbelastning grundet skjult diagnose som fx autisme, men der er ikke rigtig hjælp at få. Og nu fået den her tanke om det virkelig ku skyldes vores højkonflikt og det psykisk vold hun oplevede, som dog var rettet mod mig.

Svar
Hej,
Først og fremmest, er jeg ked af at høre at du har været udsat for psykisk vold, og jeg kan godt forstå din bekymring ift. din datter. Det er så godt du søger efter hjælp og rådgivning!
Men dette er en brevkasse, hvor vi rådgiver voldsudsatte børn og unge.
Jeg vil derfor anbefale dig, at ringe til forældretelefonen hos BørnsVilkår, hvor du kan få sparring og rådgivning om børn og unges trivsel. Dem kan du finde her:
https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/
Og skulle du få brug for at tale med nogen om den psykiske vold du har oplevet, er der også mulighed for dette. Du kan for eksempel kontakte Lev uden vold, hvor du gratis og anonymt kan tale med en rådgiver, som vil lytte og hjælpe. Dem kan du finde her:
https://levudenvold.dk/hjaelp-og-radgivning/national-hotline/
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden