24/10/2023
Han nedbryder mig og han har fået mig til at være asocial igen
Hej. Jeg er har været udsat for systematisk fysisk vold fra 2018-2020. Han er dømt. Jeg forsøgte at give slip i december 2021. Det gik nogle måneder og jeg fik smag på “hvad livet var uden vold” jeg er desværre faldet for hans charme gentagende gange efterfølgende, og jeg ønsker at bryde båndet NU. Han udsætter mig for psykisk vold, både over telefon samtale og på snap chat, hvor man ikke kan gemme det han sender uden han ved det. Han taler ned til mig, truer mig med at hvis jeg ikke tilfredstillet hans behov sekuselt (han ligger ude med arbejde) ja så kan han søge det et andet sted, oveni det siger han at han nu nok sku fortælle mig det inden, men det ved jeg at han ikke gør.
Han nedbryder mig og han har fået mig til at være asocial igen, jeg tør ikke gå uden for min dør, i frygt for at jeg gør noget forkert. Alt jeg elskede at lave, tør jeg ikke længere.
Jeg havde en diskussion med ham så sent som igår, hvor jeg fortalte ham at jeg var træt af at han altid talte ned til mig, så blev der sagt at jeg digtede bare mine syge forestillinger i hovedet. Den for jeg altid at vide. Jeg sover knap nok om natten, og jeg er konstant i alarm, jeg fik konstateret PTSD efter han overgreb på mig for år tilbage. Og hsn kalder mig for psyksik syg, og jeg skaber kun problemerne for mig selv. Jrg vil ud af det nu. Vil i ikke nok hjælpe mig. Jeg ville ønske jeg kunne anmelde ham for psykisk vold og få tilhold, jeg har dog ikke nogle beviser. Jeg vil barr gerne bryde den traume binding, jeg kan snsrt ikke mere.
Kan du be eller afkræfte for mig om jeg er udsat for psykisk vold?
Jeg har brug for en øjenåbner.
Hilsnen den fortvivlede kvinde…

Svar
Hej
Jeg vil gerne starte med, at sige at jeg er meget glad for, at du skriver ind til os.
Det du har været udsat for lyder meget hårdt, og det er stærkt af dig at skrive ind. Det jeg læser i dit brev er, at du har en kæreste-relation til en person der tidligere er dømt for, at have udsat dig for fysisk vold. Du skriver, at han truer dig, hvis du ikke indgår i seksuelt samvær med ham. Du skriver også, at når du forsøger at konfrontere ham fortæller han dig, at du har forestillinger i hovedet.
Jeg kan fortælle dig, at meget af det du skriver, er kendetegnet som psykisk vold. Det lyder til, at han forsøger at kontrollere dig. Jeg kan også mærke i dit brev, at du ved at du fortjener bedre. Du skriver nemlig, at du gerne vil ud af det relationen. Ingen fortjener at blive truet af deres kæreste hvis de ikke har lyst til seksuelt samvær. Jeg kan mærke i dit brev at du ved det, og at du kender din egen værdi. Kæreste-relationer skal føles trygge at indgå i. De skal helst give livsglæde, og det lyder bestemt ikke til, at denne relation giver dig det.
Jeg synes du skal lytte til din mavefornemmelse og bryde relationen til ham. Hvis du i den sammenhæng får brug for en tryg base, synes jeg du skal kontakte Lev Uden Vold på tlf. 1888, og høre om dine muligheder for et ophold på et krisecenter.
I forhold til at anmelde ham er det vigtigt, at du har billeder af tekstbeskeder eller video-opkald af hans adfærd overfor dig. Det vil du kunne bruge mod ham i en eventuel retssag. Da han allerede har afsonet dom grundet sin adfærd overfor dig, kunne der være gode chancer for, at afsøge dette som mulighed igen.
Lige nu synes jeg det vigtigste er, at du får brudt relationen og taget eventuelt kontakt til et krisecenter. Jeg synes også det er vigtigt, at du får snakket med venner eller veninder om situationen, og søger tryghed i de netværk du har udover ham.
Det er stærkt af dig at tage kontakt, og jeg vil igen understrege, at jeg gerne mærke på dit brev at du ved at du fortjener bedre. Lyt til den følelse, og lad den guide dig.
Vi tilbyder gratis anonyme samtaleforløb til efterfølgende af psykisk og fysisk vold. I den forbindelse er du velkommen til, at tage kontakt til os.
Mvh. Bryd Tavsheden