23/10/2019
Trang til selvskade
Hej jeg er en pige på 14 og jeg har hele tiden trang til at gøre selvskade hver eneste dag og kan ikke stoppe tankerne, de har været der lige siden 6. Klasse og nogle gange kommer det jo til at ske og de tanker vil ikke gå væk, og jeg bliver også hved med at have selvmordstanker og har allerede lagt planer for hvordan jeg skal gøre det... Så jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig!

Svar
Kære dig på 14 år
Tak for dit brev. Det er så godt og vigtigt, at du skriver herind og rækker ud efter hjælp.
De tanker du går rundt med, lyder enormt svære at skulle bære alene. Dine selvmords tanker viser, at du ikke har det særligt godt lige nu, og at du bærer rundt på nogle tanker og følelser, som du skal have hjælp og støtte til.
Du er ikke alene om at gå rundt med tanker om selvskade og selvmord, for flere oplever at have perioder i deres liv, hvor det hele kan virke uoverskueligt, og hvor det gør rigtig ondt at være i. Det er derfor enormt vigtigt at snakke med nogen om det, så du hjælpes med at se andre muligheder og få det bedre igen.
Jeg vil råde dig til at snakke med en tryg voksen. Har du muligvis en lærer, som du godt kan lide, en ældre søskende, en forældre eller bedsteforældre? Du skal i hvert fald have hjælp, og jeg tænker, at hvis du har en tryg voksen omkring dig, så synes jeg, at I skal få dig forbi en læge eller skolepsykologen, der kan lytte til dig og hjælpe dig videre.
Derudover vil jeg også sige, at vi er eksperter i børnevold og kærestevold, men jeg ved, at livslinien.dk er eksperter i selvmordstanker. Jeg synes derfor, at du skal ringe eller skrive til dem. Deres telefon har åbent alle dage mellem kl. 11:00-04:00 på tlf. 70201201 og deres chat har åbent mandag og torsdag kl. 17:00-21:00 og lørdag kl. 13:00-17:00. Du kan selv kontakte dem, men du kan også bruge den trygge voksne til at tage kontakt sammen med dig.
Jeg håber virkelig, at du får taget fat i voksen snarest, og får fortalt om alt det, du går rundt med af tanker. Det er så sejt, at du har skrevet herind. Det viser mod, og at du er klar til at hjælpe dig selv videre, så det håber jeg, at du gør.
De varmeste hilsner
Katrine