01/11/2023
Overværet 4-årig pige med blå mærker sige at far slår hende derhjemme - hvad gør jeg?
Har det sidste års tid arbejdet som pædagogmedhjælper i en børnehave, hvor en pige på 4 år, tilbage i juni i år har haft nogen små blå mærker på halsen. Pigen sagde dengang ordret til en af mine tidligere kolleger (som heller ikke arbejder der længere), at hendes far har slået hende fordi hun græd meget. Da jeg efterfølgende spørg hende, ændrer hun dog forklaring til at det er hendes storebror. Jeg går dog videre med det til ledelsen, som ikke gør det store. Dog ikke mere end en/et par uger efter dette, fortæller hun tilmed at hendes far har slået hul i deres toiletdør. Denne gang bliver det taget op med forældrene gennem en samtale med ledelsen/pædagogerne, hvor de [forældrene] lidt fejede det ad vejen med at "det var normale skænderier der var blusset op pga. diverse pres" (storebror der starter i skole eller lignede). Har dog haft en dårlig mavefornemmelse, eftersom pigen i efterfølgende 3-4 måneder, har været mere stille og indadvendt end hun plejer. Hun har ikke ville lege med de andre børn, har virket meget nedtrykt og ked af det, stort set alle ugens dage, og har ikke ville sige ordentlig farvel til far i en længere periode. Ligeledes har hun ikke ville kramme ham så ofte som jeg ellers har set hende (glædeligt) gøre førhen. I disse måneder har hun udelukkende talk om at savne mor, men aldrig far. Den sidste måneds tid har jeg ikke været der ligeså meget, men de dage jeg har været der, er hun begyndt at virke lidt mere som sig selv. Men igen var det en lang periode hvor hun ikke virkede som sig selv. Vil gerne underrette kommunen, ift. hvis der skulle opstå andre episoder i fremtiden eller hvis pigen stadig ikke har det godt og ligger låg på ting - hvad gør jeg?

Svar
Kære du,
Først og fremmest vil jeg skrive at det er virkelig godt du har skrevet herind, kan godt forstå hvorfor du må føle dig berrettiget til at handle i denne situation. Det jeg høre er at du har overværet en en 4-årig pige have blå mærker på hendes hals og at hun siger det er far som slår hende pga. hun græder.
Jeg kan godt forstå hvorfor du bliver bekymret for denne pige, det ville jeg også have blevet hvis jeg stod i din situation. Det er så flot at du har gået til ledelsen med det og handlet når du kunne mærke på din mavefornemmelse at der var noget galt. Det er nemlig ikke okay at en 4-årig kommer i børnehave med blå mærker og fortæller det er far som slår hende derhjemme.
Du spørger om hvad du kan gøre, i denne situation er det godt du gik til ledelsen og pædagogerne, dog er det mindre godt at de ingenting gjorde ved situationen udover at have en enkelt samtale med forældrene. Det du kan gøre som du også selv skriver, er at lave en underretning, det kan du gøre anonymt eller med underskrivning. Alle kommuner har denne mulighed og alle, der får kendskab til, at et barn udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling, har ifølge loven pligt til at underrette kommunen. Det samme gælder hvis barnet lever under forhold, der kan bringe dets sundhed eller udvikling i fare. Som underretter bliver du ikke part i sagen. Du får derfor ikke efterfølgende oplysninger om, hvilken hjælp eller støtte, kommunen vælger at give barnet. Dog kan du vide dig sikker på at hvis der skulle ske en sådan episode igen, så har du gjort præcis hvad du skulle for at forhindre det.
Jeg håber du kan bruge dette brev, og ønsker dig alt held og lykke.
Bedste hilsner, Bryd Tavsheden.