09/11/2023
Jeg er meget i tvivl om min kæreste begår psykisk vold mod mig
Hej brevkasse
Jeg er meget i tvivl om min kæreste begår qykisk vold på mig
Hver gang jeg vil være sammen med mine venner siger han at jeg ikke må eller hvis jeg vil til fest siger han at hvis jeg tager afsted bliver han sur på mig. Og hver gang han gøre noget forkert for han mig altid til at føle at det er mig der har gjordt noget forkert så det er mig der ender med at sige undskyld
Er det qykisk vold?

Svar
Hej,
Mange tak for dit brev! Du spørger om din kæreste udøver psykisk vold mod dig. Lad mig først definere hvad psykisk vold er, og derefter komme tilbage til de situationer du beskriver i dit brev:
Psykisk vold er den vold, der begås gentagne gange med ord, som søger at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet. Det er derfor ikke en hændelse, men noget der sker gentagne gange. Det du skal være særligt opmærksom på, er at den psykiske vold sætter sig som et usynligt mærke på din krop – man kommer til at tage det ind, og tro på det.
Psykisk vold kan handle om at blive styret af sin kæreste fx ikke selv få lov til at træffe sine egne valg, såsom hvilke venner man vil se og hvilket tøj, man ønsker at gå i.
Ud fra ovenstående definition er der flere ting du selv nævner, som jeg bider mærke i. Du fortæller, at din kæreste ikke vil have at du ses med dine venner eller at du tager til fest. Du skal vide at du har ret til slev at bestemme hvem du ses med, og om du vil til fest eller ej - du har ret til privatliv. Du fortæller også, at når din kæreste gør noget forkert, er det dig, der ender med at sige undskyld. Det lyder som noget du skal være opmærksom på, da det ikke lyder retfærdigt i mine ører og tegn på manipulation.
Noget tyder på at jeres relation ikke er hel sund, og at den ikke giver dig plads til at dyrke, det du har lyst til. Er disse bekymringer noget du har delt med nogen? En god ven eller forældre? Det er min klare erfaring at det hjælper at dele det med nogen. Jeg vil derudover opfordre dig til at kontakte vores rådgivningschat eller telefon. På den måde vil vi bedre kunne hjælpe med at afdække din situation. Vores rådgivning er 100% anonym og er åben mandag-fredag mellem kl. 17-20.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget!
Mvh
Bryd Tavsheden