09/11/2023
Hvem skal man kontakte omkring aktindsigt?
Hej.
Jeg er en mand på 34år.
Der meget godt kunne tænke sig at få noget (AKTINDSIGT I MIN BARNDOM).
Jeg har brug for hjælp til at vide, hvem kontakter man?
Grundet dette er fordi jeg har minder fra min barndom om at min mor desværre var udsat for vold, jeg var udsat for 2 gange brand som lille barn, blevet kidnappet af min mors veninde i knap 2 døgn, husker en masse psykisk vold jeg modtog som barn af min brors ældre venner og udsat for en helveds masse svigt som barn.
Min far mistet jeg som 8 årig og hele min familie, vil ikke fortælle mig sandheden, hvilket plager mig nu, mange mange år efter. 🫣
Så mit spørgsmål er..
Hvem skal man kontakte omkring AKTINDSIGT I SIN BARNDOM?
På forhånd, tusind tak for jeres tid. 🙏🫶

Svar
Hej,
Mange tak for dit brev!
Du fortæller, at om flere episoder i din barndom som omhandler svigt, vold og kidnapning. Det lyder som hårde ting du hat været udsat for sin barn, og jeg kan godt forstå dit ønske om at kende sandheden!
Alle har som udgangspunkt ret til aktindsigt i den offentlige forvaltnings sagsbehandling. Og der er heller ikke krav om at du skal begrunde din anmodning om at søge aktindsigt. For at få aktindsigt skal du henvende dig til den myndighed, der har den sag, du ønsker aktindsigt i - enten mundtligt eller skriftligt. Hvis du er i tvivl om hvem du skal kontakte, vil jeg opfordre dig til at kontakte din kommune.
Du kan læse mere om aktindsigt her: https://www.borger.dk/samfund-og-rettigheder/Offentlighed-i-forvaltningen
Det fremgår ikke ud fra dit brev, om du har fået hjælp til at bearbejde dine oplevelser i din barndom. Det kan være vigtigt for ens livskvalitet. Det at søge aktindsigt kan være en måde at bearbejde det. Derudover vil jeg anbefale at kontakte Mandecenteret, hvis du har brug for råd og sparring. Du kan ringe til dem mellem 9-15 på 70116263 eller læse om deres rådgivning her: https://mandecentret.dk/
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar!
Mvh
Bryd Tavsheden