14/11/2023
Jeg er bange for min kæreste når han bliver sur
jeg er bange for min kæreste når han bliver sur.
når min kæreste bliver sur kan han finde på og smadre ting og er bange for det vil gå udover mig en dag?

Svar
Kære 15-årige
Tak fordi du skriver til Bryd Tavsheden omkring dine bekymringer, som er relevante at få belyst og modigt af dig at dele.
Jeg kan godt forstå du bliver utryg, når din kæreste bliver sur og ydermere fordi han også har en aggressiv og truende adfærd. At være i et forhold hvor ens partner er meget humørsvingende og aggressiv, kan sidestilles med latent og psykisk vold, hvilket er rigtig usundt og nedbrydende at være i.
Det er psykisk vold, når vi går rundt i det uvisse og utrygge om hvornår ”bomben” springer og skal forholde os ængstelige til, hvilket humør og årsager der kan/har udløst vreden. Og det er latent vold når der er en uudtalt trussel om fysisk vold.
Du skriver ikke om, hvorvidt du har talt med ham om det eller ej, men du har da helt ret, der er ingen garantier for, at det ikke går ud over dig en dag, hvilket det jo ikke skal ende ud i. Uanset om det udvikler sig eller ej, så er det meget vigtigt at du får talt med nogen om hvad du oplever. Det du her kort beskriver lyder ikke som et sundt forhold.
Jeg vil opfordre dig til at få talt med nogle voksne du føler dig tryg ved. Du skal have nogen at læne dig op ad, så du ikke står alene med din utryghed.
Kærlighed og parforhold skal gerne være rart og trygt at være i, og ikke være baseret på frygt og utryghed.
Endnu engang, tak fordi du har skrevet om din situation. Det er et godt skridt på vejen for dig, da det fortæller mig, at du er opmærksom på, at noget er galt og skadeligt at være i.
De bedste hilsner fra
Janett, Bryd Tavsheden