18/11/2023
Føler mig ikke hørt eller forstået, selvom jeg gør mit bedste
Jeg er i et forhold med min mand. Men jeg føler det ikke skal være os mere. Vi skændes hele tiden og det bliver næsten værre og værre for hver gang vi skændes. Når vi skændes bliver jeg meget frustreret fordi skylden altid bliver kastet på mig og jeg bliver afbrudt når jeg så endelig får lov til at snakke. Og når jeg bliver afbrudt og ikke for lov at snakke, ved jeg at det trigger meget i mig da jeg hele min barndom ikke rigtigt har fået rum til tale for mig selv og bare at blive lyttet til. Hvilket resultere i jeg bliver sur og jeg hæver stemmen. Tit når det sker, begynder han at kalde mig navne og siger en masse ting som han ved kommer til at gør mig meget på og gøre mig meget ked af det. Jeg er blevet kaldet luder, kælling og mange andre ord, som gør mig meget ked af det. Jeg føler mig meget magtesløs da jeg ikke har tillid til ham, jeg har ikke lyst til at snakke med ham om mine problemer da jeg ikke føler mig tryg. Jeg føler bare jeg får skæld ud hele tiden og får fortalt at alt handler om mig. Jeg føler at jeg tit efter et skænderi prøver at være den bedste kone for ham og prøver på at opfylde hans behov.
Jeg tror jeg døjer med noget angst som helt sikker er blivet værre inden for det senest år, og hver gang jeg har bragt det op er der ingen forståelse for de jeg har været igennem.

Svar
Hej med dig!
Jeg er ked af at høre, at det ikke går så godt mellem dig og din kæreste i jeres forhold.
Jeg skal prøve at rådgive dig så godt jeg kan, ud fra det jeg læser du skriver.
Du fortæller, at i skændes hele tiden, du føler dig ikke lyttet til og det resulterer i at du hæver stemmen og bliver vred.
Det lyder rigtigt svært at være i, det kan jeg godt forstå at du er ked af. Det er enormt hårdt, at føle at man slet ikke bliver hørt. Det lyder for mig, som om at der er en dynamik mellem jeg som kører skævt, som i har svært med at bryde med. Jeg bliver nysgerrig på, om din kæreste mon oplever det på samme måde? Ville han kunne genkende det billede eller har han et andet billede af situationen?
Du fortæller videre, at du bliver kaldt navne, som fx luder og kælling.
Det er slet ikke iorden og fuldstændig uacceptabelt. Det skal selvfølgelig stoppes! Psykisk vold har til formål at dominere og kontrollere en anden person, bl.a. gennem nedgørelser. Når man bliver nedgjort udefra, kan der opstå en stemme indeni som også begynder at nedgøre en indefra. Oplever du mon også det? Det er vigtigt at få gjort noget ved?
Du fortæller videre at du ikke føler dig tryg. Du har ikke lyst til at snakke om dine problemer og at du egentlig bare prøver at være den bedste kone for ham. Men at der ikke er nogen forståelse for dig.
Når jeg læser dit brev, så er jeg ikke det mindste i tvivl om, at du gør alt, hvad du kan. Du virker enormt velovervejet, intelligent, men også som en ung kvinde der er fange i en ond spiral med hendes kæreste, som ikke altid behandler hende ordentligt.
Jeg tror, du skal se det sådan, at du skal holde op med at prøve at være den bedste kone- og i stedet fokusere på dine værdier og grænser. Brug noget tid alene, på at finde ud af - hvad er vigtigt for mig i et forhold, hvordan vil jeg behandles og hvad vil jeg ikke finde mig i?
Så skal du overveje om du vil være sammen med din kæreste stadig. Hvis du vil det, så skal i have noget professionel hjælp. Der findes et hav af dygtige par terapeuter, der kan hjælpe jer med at blive opmærksomme på de onde spiraller der opstår når i skændes.
Men vigtigst af alt, så skal du passe på dig selv! Du fortjener bedre end at blive kaldt luder og kælling.
Til sidst, vil jeg anbefale dig at kontakte vores chat i næste uge. Så mange gange du vil, så vi kan hjælpe dig i processen. Den har åbent fra kl 17-20 mandag-fredag.
Håber vi hører fra dig 🙂
De bedste hilsner, Anders