23/11/2023
Jeg er har det ikke godt i mit forhold, og har brug for rådgivning
Hej,
det her er ekstremt svært for mig, men kan mærke at jeg behøver noget rådgivning.
Jeg har en kæreste, vi har været sammen i 2 år og har boet sammen siden maj i år.
Det hele startede egentlig rigtig godt, jeg kæmpede meget med en svær depression og problemer i hjemmet da vi først havde kontakt. Dengang hjalp han mig utroligt meget og jeg følte mig endelig lyttet til og forstået, jeg følte mig accepteret som jeg nu er.
Det gik egentlig stadig fint i den første del af vores forhold, men synes at tingene bliver forværret mere og mere. Nogle af de ting jeg oplever med ham nu gør rigtig ondt, jeg føler ikke længere jeg kan være mig selv.
Jeg har mistet kontakten til næsten alle mine venner, en af de to jeg har tilbage vil han ikke have jeg mødes med alene, men han vil heller ikke være i nærheden af hende, det er min barndomsveninde gennem 10+ år og hende der kender mig bedst af alle. Det skal måske lige siges at jeg er flyttet til Jylland fra Sjælland.
Jeg kan heller ikke tale om mine følelser med ham længere. Er jeg virkelig ked af det og begynder at græde, så prøver han med det samme at lave jokes og lign. Han har før været god til at trøste og lade mig komme igennem mine følelser. Nu er det som om de bare skal overstås, selvom jeg har sagt at jeg bliver nød til at være i det, til det er ved at være ovre af sig selv. Men da jeg ikke kan det, gør det så at jeg konstant har følelser i klemme.
De fleste gange er det også ham der får mig ud i dem, jeg har gentagne gange sagt at nogle situationer gør mig ekstremt utilpas. Men han bliver ved med at gentage det.
Jeg bliver også presset med til ting jeg simplethen bare ikke kan overskue, for han synes jo ikke det er bestemt hårdt. Men ligeså snart han har det på den ene eller den anden måde, så skal jeg rette mig 100% til for ham.
Han har det også med at presse mig til sex, både direkte men også indirekte. Det startede med at han bliver ved med at røre og tigge, selvom jeg siger nej og at jeg er helt smadret MANGE gange, hvor jeg så tilsidst må give mig eller han giver op og bliver sur. Nu er det så gået hen til at brokke sig over det, snakke seksuelt til mig i butikker, ja han snakker næsten ikke om andet. Heller ikke når jeg vil snakke om noget seriøst, det bliver også til seksuelt snak fra ham af.
Jeg føler efterhånden heller ikke jeg kan gøre noget som helst rigtigt, uanset hvad jeg gør så var jeg helt forkert på den. Han regner også med at jeg tager alt det huslige, men det kan jeg ikke, det er for meget.
Han kommer også tit med grimme kommentarer for derefter at sige det var en joke, det er også en ting jeg tit siger er virkelig ubehagelig.
Jeg har også brug for at snakke med ham, nu hvor jeg ikke har andre, men han svarer ikke før jeg bliver sur over han ikke svarer. (Ig det tager altså et godt stykke tid) han ignorere mig bare og glor i hans telefon. Men når jeg så hæver stemmen så er jeg for meget og jeg skal ikke være sur hele tiden.
Og når jeg så siger noget han gør/siger er irriterende eller for meget, så vender han den til at amen så er han bare for meget og pisse irriterende som person og så går han bare.
Jeg kunne nok blive ved lidt endnu, men ja. Han bliver dog aldrig voldsom eller fysisk.
På den ene side kan jeg godt se at det hele gør mig ked af det, men på den anden side så vil jeg han jo gerne og elsker ham. Er også bange for hvordan han får det hvis nu jeg gik fra ham…

Svar
Kære dig,
Først og fremmest vil jeg sige tak for dit brev. Det kan være rigtig svært at række ud, men hvor er det mega sejt at du gør det! Det er en rigtig god start for at få hjælp med det, som påvirker en.
Du skriver at du bor sammen med din kæreste, og at forholdet har udviklet sig. I starten gik det rigtig godt, men at det nu er blevet rigtig svært for dig at være i, og at du bliver behandlet på nogle måder, som ikke er særlig hensigtsmæssige.
Du vil gerne have noget rådgivning, da du er i vildrede over hvad du skal gøre. Du er rigtig ked af det i det her forhold, men du elsker ham jo også.
Jeg vil igen rose dig for at række ud efter noget hjælp! Det kan ske, at forhold nogle gange ændrer sig, og personer i det ikke længere er på samme måde. Det er dog ingen undskyldning for, at du bliver behandlet som du gør.
En kæreste skal være kærlig, ærlig og omsorgsfuld, ikke gøre dig ked af det, ved at ignorere, komme med nedladende kommentarer eller kontrollere dig.
Jeg kan godt forstå at det er rigtig svært for dig at være i. Men hvor er det godt at du er begyndt at tænke på noget hjælp, for at håndtere det som kan være svært.
Du skriver, at du godt kan se, at alt din kæreste gør i forholdet gør dig ked af det. Men at du er bange for, hvad der skal blive af ham, hvis du går fra ham.
Men er det egentlig din opgave at sikre dig, at han har det godt? Hvem sikrer da for, at du har det godt?
Vil du gerne være i det her forhold, hvis du ikke føler dig ordenligt behandlet?
Jeg tænker helt klart, at vi kan hjælpe med med de ting, som der går dig på. Jeg vil anbefale at du tager kontakt til os på chatten, som er åbent mandag - fredag kl.17-20.
Alternativt kan du ringe til 44 45 20 90 mellem 9-15, for at høre mere omkring vores rådgivningstilbud, Samtaleforløb. Vi sidder klar og vil gerne hjælpe 🙂
Jeg håber at du har kunne bruge mit svar, og at vi hører fra dig.
Her hos Bryd Tavsheden støtter og hjælper vi børn og unge som har oplevet vold i nære relationer. Vores chat er åbent mandag - fredag kl.17-20.
Mvh
Bryd Tavsheden