30/11/2023
Jeg vil gerne søge aktindsigt
Kære jer
Jeg er pt igang med et stort psykologforløb - som jeg har været så mange gange før. Men denne gang har vi ramt en kerne af ting fra min barndom.
Jeg har altid vidst min barndom har været turbulent og mine forældre ikke altid de bedste. I mit nye psykologforløb (da jeg er gået ned med stress) er jeg blevet klar over at det ikke “bare” har været turbulent men langt mere omsorgssvigt af forældre som grænser op til være muligt psykisk syge.
I min søgen efter svar, tog jeg et valg om at finde oplysninger i min mors private papir om deres skilsmisse og sager fra vi var børn heriblandt en sag om indberetning om omsorgssvigt fra min dagplejemor.
Jeg er derfor nu blevet forslået at søge aktindsigt i hvad der er sket, men jeg synes sørme det er svært at vide hvad og hvor jeg skal søge noget når jeg ikke rigtig ved hvad der er foregået.
Hvad er der af mulige steder? Hvor skal man lede?
Jeg har først og fremmest søgt i børn- og ungeafdelingen for sager fra det daværende statsamtet, men mon ikke der også er en masse andet evt fra skole?
Jeg håber I kan hjælpe med at rode mit barndomsspind lidt ud

Svar
Kære du
Mange tak for dit spørgsmål til Bryd Tavsheden, der hjælper børn og unge med at få sat ord på voldelige fysiske eller psykiske overgreb, de har været udsat for, samt rådgiver om, hvordan man kan komme videre med sit liv.
Vi ville rigtig gerne også hjælpe dig, men forstår, at du allerede er i forløb, som sætter dig i stand til få bearbejdet det du har oplevet som barn. Og det er så godt at høre og så flot at du søger videre og ønsker aktindsigt.
Jeg vil anbefale dig, at kontakte børn- og ungeafdelingen i din kommune og høre dem, hvordan du bedst kan skabe dig et samlet overblik over dit barndomsforløb. Jeg tænker, at de har været ude for lignende forespørgsler tidligere og derfor vil være dem, der bedst kan fortælle dig, hvor du skal søge.
Jeg håber det giver mening for dig, og jeg vil ønske dig held og lykke i din videre søgen.
Varme hilsner
Bryd Tavsheden