04/12/2023
Jeg var sammen med min eks kæreste i 2,5 år Han var både misbruger, narcisist og havde ingen kontakt til sine egne følelser.
Kære brydtavsheden.
Jeg ved faktisk ikke om jeg passer ind lige her. Jeg har ikke oplevet fysisk vold eller i hvertfald ikke direkte.
Jeg var sammen med min eks kæreste i 2,5 år
Han var både misbruger, narcisist og havde ingen kontakt til sine egne følelser.
Det er nu 9 måneder siden jeg gik fra ham og jeg har aldrig haft det dårligere, jeg har haft rigtig svært ved at acceptere at det var et kæmpe psykiskvoldeligt forhold som har påvirket mig meget mere end jeg havde regnet med.
Jeg skulle nok have kontaktet et krisecenter så jeg kunne få den rette hjælp.
Jeg går både til kognitiv terapi hos en psykolog, så har jeg en mentor og en soul session coach.
Men jeg får det ikke bedre og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg ved det tager tid. Men er der ikke noget andet jeg kan gøre? Skal jeg snakke med nogle som specialisere sig inden for området?
Det fandme hårdt at være i sådan et forhold og endnu hårdere at gå. Men man glemmer bare at det hårdeste faktisk er alt det psykiske som desværre følger med efterfølgende.

Svar
Kære du
Tak for dit brev. Hvor er det sejt, at du skriver til os. Det lyder som en hård tid i et meget hårdt forhold. Hvor er det sejt, at du vil dele dine tanker med os omkring dette.
Du skriver, at din ekskæreste ikke havde kontakt til sine egne følelser, og at det har påvirket dig, fordi du har levet i et psykisk voldeligt forhold.
Det lyder rigtig godt, at du har en mentor og en soul session coach. Så har du nogen, som du kan stole på, og som gerne vil hjælpe dig. Jeg bliver først og fremmest nysgerrig på, om du har andre af dine relationer, som du kan sparre med. Det kan være en god ven eller et tæt familiemedlem. Denne person kan fungere som en ekstra tryghed hos dig. Desuden bliver jeg nysgerrig på, hvor længe du indtil videre har været i kontakt med din mentor og din soul session coach? Som du skriver, tager det tid at komme over et psykisk voldeligt forhold, og det er helt normalt.
Når man er udsat for psykisk vold, har det et efterliv. Noget af det efterliv, der kan være, er at man oplever en form for self blaming, hvor man bebrejder sig selv for nogle ting. Når jeg læser dit brev, så hører jeg dig sige, at du burde have været taget på krisecenter. Når jeg hører dig sige det, bliver jeg nysgerrig på, at der en del i dig, der bebrejder dig selv for det forhold, som du har været i?
Det er altid voldsudøveren, der er ansvarlig for voldsudøverens handlinger. Det gælder også i dit forhold, og måske er denne selvbebrejdelse noget, som du skal arbejde med.
Jeg synes, at du skal fortælle din coach og din mentor, at du har skrevet herind, så de ved, at du også er i kontakt med os.
Hos Bryd Tavsheden har vi en online chat, som du er velkommen til at kontakte os på. Så kan vi have direkte dialog med dig. Chatten har åbent i hverdage fra kl. 17-20.
Igen vil jeg bare sige, at du er rigtig sej, fordi du åbner op og deler ud af dine følelser. Det er rigtig vigtigt.
De bedste hilsner
Julie (Rådgiver hos Bryd Tavsheden)