05/12/2023
Min far gik også ofte helt op i mit ansigt og råbte af mig, så højt at han nærmest spyttede mig i hovedet
Hej. Jeg er 14 år og Nonbiner. (Biologisk pige) jeg er i tvivl og det jeg blev udsat for i min barndom var vold.
Om mig: jeg har diagnoserne autisme (Asbergers), generaliseret angst, depression, adhd og ikke organisk psykose. Jeg bor på et bosted og har boet her i 9 måneder. Jeg har også været indlagt mange gange pga slemme angst anfald, selvmordsforsøg, selvmordstanker og psykoser.
Lige fra første dag jeg startede i skole, blev jeg mobbet hver dag. Men i 3-5 klasse gik det helt galt. Jeg havde det virkelig dårligt og begyndte at udvikle angst og depression. Her blev jeg stadig mobbet hver dag i skolen, hvilket resulterede i autistiske nedsmeltninger hver dag når jeg kom hjem fra skole. Det mine forældre gjorde var så at de sad på mig og holdte mig fast, og holde en hånd for min mund og næse så jeg ikke kunne trække vejret ordenligt. De råbte også af mig og gav mig trusler så som “jeg kværker dig” eller “jeg får løst til at lamme dig en.” Min far gik også ofte helt op i mit ansigt og råbte af mig, så højt at han nærmest spyttede mig i hovedet. Det var også et par gange hvor min far blev så sur på mig at han kastede med mine ting, han ødelagde bl.a. min lampeskærm. Hver gang mine forældre syntes at jeg lavede en fejl, truede de mig med at smide mine yndlings ting ud i skraldespanden. De filmede også mine nedsmeltninger og truede mig med at vise det til mine venner.
Var det vold? Hvis ikke, hvad var det så? Og hvad skal jeg gøre nu? Hvis jeg vælger at anmelde det, hvad sker der så for mine forældre? Og hvad sker der for mig?
Hilsen A. <3

Svar
Kære A
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt og sejt af dig, at du skriver.
Det lyder som nogle ubehagelige oplevelser, som du har haft. Jeg kan godt forstå, at det har været svært. Det er rigtig sejt, at du åbner op omkring dine oplevelser og deler ud af dem.
Du skriver, at du er blevet holdt fast, så du ikke kunne trække vejret. Det vil jeg mene er fysisk vold. Du skriver også, at du har fået trusler, er blevet filmet, og at din lampeskærm er blevet ødelagt. Det er også vold, selvom det ikke er fysisk. I stedet vil jeg kalde det psykisk og materiel vold. Det lyder som ubehagelige episoder. Jeg sidder og tænker på, hvordan du har det i dag, og om det har påvirket dine nuværende følelser?
Det vil være en god idé, at du taler med en, som du stoler på omkring dette. Det kan enten være nogle venner, noget familie eller nogle af de ansvarlige ude på bostedet om, hvordan du har det. At dele sine tanker og oplevelser med andre kan give dig mere ro. Samtidig kan det hjælpe rigtig meget for dig at sætte ord på dine følelser, ligesom du gør i dette brev.
Hvis du underretter det, vil kommunen finde en sagsbehandler, der vil tale med både dig og dine forældre om episoderne. Sagsbehandleren vil gerne hjælpe og dertil finde en løsning, der fungerer godt for jer. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan dit forhold til dine forældre er i dag. Jeg er nysgerrig på at vide, om I taler sammen, eller om I ikke er på talefod? Jeg bliver også nysgerrig på, hvad du håber på at få ud af at underrette det? Hvis der stadigvæk foregår vold, er det noget, der skal stoppes. Hvis det ikke er tilfældet, er det dig, som vi ønsker at hjælpe i forhold til, hvordan du heler bedst muligt.
Lige meget hvad er det en god idé at få talt med nogen om, hvad du går og føler. Du skal være velkommen til at kontakte os i vores online chat, der er åbent i hverdage fra kl. 17-20. Her kan vi rådgive dig direkte i øjeblikket.
De bedste hilsner
Julie (Rådgiver i Bryd Tavsheden).