07/12/2023
Jeg mistænker at jeg er blevet udsat for nogle ting i barndommen som jeg ikke kan huske, og jeg ved ikke hvordan, jeg skal håndtere det.
Hej.
Jeg mistænker at jeg er blevet udsat for nogle ting som lille som jeg ikke kan huske og jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det. Da jeg gik i vuggestue og børnehave var der udelukkende billeder af mig der græd når jeg var der, pædagogerne talte ned til min mor og de gad ikke give mig forklæde på, hvis jeg havde flot tøj på fordi de synes jeg var en pyntedykke, de hånede min bedste venindes storebror som gik sammen med os fordi han gik med neglelak og en vikar i børnehaven sagde engang til min mor at hvis jeg nogensinde fortalte om hvordan jeg blev behandlet derovre så skulle hun tro på mig. Det får mig til at tænke på om der foregik ubehagelige ting bag lukkede døre, men desværre var jeg så lille at jeg ikke kan huske det. I dag ved jeg at der sidder uforløste traumer i min krop, men jeg er i tvivl om de er fra mine forældre, fra børnehaven eller fra andre store hændelser i mit liv. Det kan selvfølgelig være en blanding, men jeg går bare og føler mig lidt utryg ved tanken om at jeg aldrig kommer til at vide om der skete noget dengang. Jeg har også en gang imellem en tanke om at jeg blevet rørt seksuelt, men jeg kan ikke helt finde ud af om det er en frygt som er blevet til en tanke eller om der er noget i mig der ved at det er sket som bare ikke kan huske den præcise hændelse.

Svar
Hej,
Mange tak for din besked!
Du fortæller, at du mistænker at du er blevet udsat for ubehagelige ting i børnehaven, men at du ikke kan huske det. Du beskriver situationer som lyder ubehagelige, fx hvordan pædagogerne hånede din venindes storebror for at gå med neglelak, og kaldte dig for en pyntedukke. Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende ikke at kune huske de præcise hændelser, men stadig at kunne mærke traume i kroppen. Du fortæller, at du ikke ved om disse traume kommer fra børnehavnen, dine forældre eller andet sted fra. Det er svært for mig at vurdere, om du har været udsat for vold eller overgreb i din børnehave, og jeg har brug for flere informationer for at vurdere om dine traume kan føres tilbage til dine forældre.
Har du snakket med dine forældre om din tid i børnehavnen og delt din bekymring? Har du andre mennesker i dit liv, som du ville kunne dele dine tanker med? Ellers kan jeg anbefale at se en kropsterapeut. Som du selv nævner sætter traume sig i vores kroppe, hvilket en kropsterapeut kan hjælpe dig med at få en dybere forståelse af.
Du er også velkommen til at kontakte vores rådgivning for råd og vejledning omhandlende vold i nære relationer. Vores chat har åben mandag-fredag fra kl. 17-20, og telefonen er åben fra mandag-torsdag i samme tidsrum.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mvh,
Bryd Tavsheden