12/12/2023
Forventninger til parforholdet - kan give dårlig samvittighed og utilpashed
Hej
Min kæreste er begyndt at blive fornærmende overfor mig, så snart jeg skal ses med mine veninder eller hvis jeg skal drikke. At hvordan jeg kan være mig selv bekendt at drikke på en mandag, selvom jeg ikke har noget at stå op til. Og decideret siger at jeg skal bevise ham noget, at jeg vil det her forhold med ham. Ik nok med det, så får han mig til at føle mig dårlig tilpas eller dårlig samvittighed over at ses med mine gamle veninder, som om det vil han ikke have. Han er småt begyndt på det

Svar
Hej
Tak for dit brev, hvor er det godt at du skriver herind.
Ud fra det du skriver, lyder det ikke som om, at I har udfordringer ift. forventninger til hvor meget og hvordan du skal være sammen med dine veninder.
Ud fra dit brev, kan jeg ikke vide hvor ofte du og dine veninder drikker på en hverdag. Altså om der er en reel grund til at han er bekymret for dig.
Uanset om der er tale om en reel bekymring eller et behov for at kontrollere dig og begrænse dig, så er det naturligvis ikke rart at han får dig til at føle dig dårligt tilpas.
Et kontrollerende forhold kan være ret nedbrydende for dit selvværd, da du får overskredet dine grænser og bliver utryg. Hvis du ikke føler dig godt tilpas i forholdet, men ønsker at fortsætte jeres relation, vil jeg anbefale du får talt med ham om det og måske at I får hjælp til at arbejde på forholdet.
Et forhold bør handle om gensidig respekt og kærlighed, og du kan bedst vurdere om dit forhold er sådan.
Husk at du altid er velkommen til at kontakte os mandag til fredag mellem 17-20.00, hvor vores rådgivere sidder klar på chatten.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Mange hilsner
Janett, Bryd Tavsheden