20/12/2023
Vores datter bliver udsat for mobning. Hvad skal vi gøre?
Min datter på 12 år er gentagne gange blevet udsat for vold i hendes klasse af hendes klassekammerater. Det har stået på siden 1. Klasse. Skolen har haft svært ved at finde ud af hvad de har skulle gøre.
Første gang var kvælertag, som faktisk også foregik i børnehaven. Derefter har der været en masse mobberi og nu er den fysiske vold kommet igen. Så voldsomt at hun ikke har det godt i sin klasse og forsøger at 'overleve'. Skolen har vi først fået råbt op nu, men er i tvivl om de egentlig kommer til at gøre noget.
Vi vil kæmpe alt vi kan for vores datter, for hun har det ikke godt.
Hvordan kan vi sikre os at skolen begynder at tage det seriøst? Er det en god ide at melde episoderne til politiet hver gang der sker noget nyt?
Vi forsøger hver gang at få vidne forklaringer, men det er desværre ikke hver gang det lykkes.

Svar
Hej,
Tak for dit brev!
Du fortæller, at din datter har været udsat for ubehagelige episoder, siden hun gik i børnehave, som indebærer kvælertag og mobberi.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din datters ve og vel. Hvor er det godt, at I prøver at hjælpe hende, så godt I kan!
Du fortæller, at skolen er begyndt at reagere på jeres henvendelser. Er det muligt at I kan blive ved med at have en tæt dialog med skolen om dette bekymrende mønster? Måske kan I kontakte jeres datters lærer og involvere vedkommende i det? Har I snakket med forældrene til de børn, der chikanerer jeres datter? Måske kan det hjælpe at forældrene tager fat i deres børn? I forhold til at gå til politiet, sker det ofte igennem skolen, men desværre ikke noget jeg ved mere om.
Da vi er en rådgivning som henvender sig til børn og unge udsat for vold i nære familien eller kæresteforhold, har jeg desværre ikke kompetencer inden for rådgivning omkring mobning. Jeg kan anbefale at I kontakter vores dygtige rådgivere på forældretelefonen. Her kan du som forældre få sparring og rådgivning om børn trivsel. Du kan læse mere om det her: https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/
Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste!
Mvh
Bryd Tavsheden