04/01/2024
Jeg har begået seksuel vold mod min kæreste.
Kære Bryd tavsheden
Jeg har begået seksuel vold mod min kæreste.
Jeg er 24 år gammel og har haft en kæreste gennem de sidste 3 år.
Jeg har langt om længe indset, at jeg har været seksuel voldelig overfor min kæreste. Det første lange stykke tid har jeg ikke vil indse det og jeg har skubbet det til siden, men det skal være slut nu.
Min kæreste og jeg havde et godt sexliv det første 1,5 år af vores forhold, men derefter var der flere situationer, hvor jeg har overtrådt hendes grænser. Derefter blev min kæreste utryg ved sex, og vi lavede en række aftaler. Disse inkluderede bl.a., hvordan vi skulle agere i sengen (fx at jeg skulle spørge om lov hvis jeg fx tog på hende, gik ned på hende osv.) Altså i bund og grund bare at jeg skulle være klar i min kommunikation.
Denne grænse har jeg overskrevet et utal af gange, hvor jeg ikke spørger men blot går i gang - altså har jeg overskredet hendes grænser igen og igen. Hver gang bliver hun meget ked af det, hvorefter jeg bliver det samme og lover det ikke sker - blot for at det så har gentaget sig. Jeg ønsker ikke at overskride hendes grænser, men jeg har jo vist at gøre det igen og igen.
Min kæreste har det seneste halve/hele år efterspurgt en dialog, men jeg har ikke ville/turde anerkende, at jeg faktisk har gjort noget ret alvorligt og begået seksuel vold. Det er først for nyligt, at jeg er begyndt at snakke med min kæreste om det.
Det er jeg meget ked af, at jeg ikke har gjort noget ved tidligere, men nu må det stoppe. Jeg skal arbejde på min måde at være seksuel på.
Vi har ikke haft sex det sidste stykke tid, da ingen af os ønsker at have det med hinanden. Hende fordi hun har mister al tillid til mig og jeg fordi jeg har mistet tillid til mig selv.
Jeg har tidligere skrevet til Sexlinjens brevkasse (spg 119785), som har sendt mig videre til bl.a. jer.
Har I erfaring med situationer som min, og er der nogle muligheder hos jer for sådan en som mig? Alternativt - kender I nogen steder jeg kan søge hjælp?
Jeg håber I finder tid til at svare på min besked
Mvh,

Svar
Hej.
Tak for dit brev!
Jeg vil gerne gøre mit bedste for at rådgive dig.
Jeg kan forstå, at du har opført dig seksuelt grænseoverskridende overfor din kæreste, og at hun oplever, at du overskrider hendes grænser. Du beskriver, at du ikke ønsker at overskride hendes grænser længere, og at det er noget, som du gerne vil ændre på.
Ønsket om forandring er det første skridt på vejen.
Du fortæller mig, at din kæreste og dig har været sammen i 3 år, og at du først efter 1,5 år, er begyndt at overtræde hendes grænser. Jeg er nysgerrig på om der mon skete noget mellem jer, siden at du begyndte at overtræde hendes grænser?
Jeg hører dig sige, at i har lavet en række aftaler, som skal forhindre at det sker igen, men at du har svært ved at overholde de aftaler. I et forhold er det vigtigt, at i begge to giver samtykke til sex, hvis det skal være en god og tryg oplevelse.
Hvis ikke i begge to har sagt ja til sex, er det tegn på seksuel vold:
-Seksuel vold er seksuelle handlinger som bliver gjort imod din vilje eller accept. Det kan være seksuel berøring eller andre seksuelle handlinger.
-Det kan også være at blive tvunget til at overvære seksuelle handlinger mod ens vilje, som fx andre der har sex eller pornografisk indhold.
-Du skal være særligt opmærksom på samtykkeloven. Den siger, at du ikke bare skal sige fra – du skal have sagt ja, for at sex eller seksuelle berøringer er okay.
Og det gælder også ALTID i et kæresteforhold.
Jeg hører dig fortælle, at din kæreste har efterspurgt en dialog, og at i fornyligt er begyndt at snakke om det. Kunne du have mod på at snakke mere med din kæreste, for at finde ud af, hvordan i kan få genopbygget tilliden i jeres forhold?
Du udtrykker et ønske om, at du gerne vil have mere hjælp. Det kan jeg godt forstå, og jeg vil gerne anderkende dit mod på at søge hjælp.
I Bryd Tavsheden er vi desværre ikke bekendt med andre grupper eller rådgivningstjenester, end dem du allerede har nævnt. Du er velkommen til at kontakte os på tlf: +45 44 45 20 90 alle hverdage mellem kl. 9-15, hvor du kan få mere hjælp.
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden