29/10/2019
Mor slår
Hej, jeg er en pige på 13 år.
Som 5 årig blev min mor og far skilt. Og jeg har ikke kontakt til ham længere og ønsker heller ikke. Jeg blev slået af min far, han kunne finde på at tage en kust og hamre den på min ryg hvis det var at jeg legede for højt. Da de blev skilt kom mig og min søster med min mor. Men problemet er at min mor også kan finde på at slå en hvis man f. Eks. Ikke gør som hun siger eller hvis man kom til at gøre noget forkert. Jeg synes at min mor er mere efter mig end min søster. Min søster kom engang til at brænde lidt af vores tæppe af, men kom slet ikke i problemer. Men hvis jeg bare glemte at ligge min tallerken i opvaskeren, ville jeg få en på hovedet. Jeg kan heller ikke fortælle hende hvis jeg har ondt i maven eller er blevet lidt syg, fordi så vil hun bare råbe ad mig og fortælle at der er min skyld. og nogle gange sige grimme ord. Det ender med at jeg tager mig af mig selv. Men hvis min søster er syg, bekømre hun sig for hende og får mig til at gøre alt. Jeg er derfor blevet dårlig til at fortælle om mine føler og derfor er ret indelukket. Jeg ønsker nogle gange at jeg havde en sød familie som mine veninder. Andre gange tænker jeg over hvor jeg overhovedet stadig er i live. Jeg tænker nogle gange over at skære i mig selv men stopper og tænker at jeg bare ville komme i flere problemer.
Håber i kan give mig nogle råd
Hilsen pige på 13 år

Svar
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev og det er rigtig flot af dig at du beder om hjælp.
Det gør mig ked af at læse hvad du oplever. Det er godt at din far ikke kan slå dig længere, men helt galt at din mor også slår sine børn.
Hvordan mon det kan lade sig gøre at forklare din mor at det ikke er godt at slå sine børn, og at jeres fars vold på en måde blevet overtaget af hende.
Har du nogen i familien som du kan tale med, måske en moster eller en ældre kusine, en som synes at børn ikke skal slås ? Så kunne du tale med den person, og måske kunne I sammen tale med din mor.
Eller tror du at du kan sige til din mor at du er så ked af at hun slår dig ? Sige det en dag hvor der er ro og ingen skænderier.
Jeg tænker også at du kunne skrive til vores chat, og der træne i hvordan du kunne sige det til din mor. Du kan også ringe til os og tale med en rådgiver.
Det er vigtigt at du ikke længere bliver slået og det er så flot af dig at du skriver og beder om hjælp.
Mange tanker til dig fra Herdis.