08/01/2024
De voldsomme skænderier sker nu omkring 2-3 dage om ugen og er utrolig svært at leve i og høre på.
Sagen er at jeg er en 21 årig pige som bor sammen med min mor. Jeg har autisme og social angst, og studere derfor kun online og undgår stortset alt der har med virkeligheden at gøre.. Jeg får stortset ingenting i SU da jeg er hjemmeboende og er derfor ikke særlig godt økonomisk sat.
I starten af 2023 købte min mor et hus med sin eks-mand, som så gik fra hende en måned efter. Dette satte min mor i en enorm hård situation da hun tjener væsentligt mindre end han gør.. Da en af min mors kollegaer hørte at hun var single, indrømmede han sine følelser for hende og de endte med at blive kærester. Alt var godt, og han flyttede ind omkring marts 2023 og ligesom "reddede" hende fra hendes dårlige økonomiske situation. Efter den nye kæreste havde boet herhjemme i et par måneder, så købte han sig ind i deres arbejdes firma, og blev min mors ''chef''. Han havde ikke spurgt hende om hendes mening før han tog denne beslutning. Ikke lang tid efter begyndte han at vise tegn på et enormt temperament og aggressioner. Det kom lige så langsomt. Han ville fortælle min mor forkert informartion eller små løgne som ''Jeg kommer hjem kl 15'' og da han ikke var hjemme før 20 uden at give besked, ville min mor forståeligt være skuffet og forvirret når han kom hjem. Det brød han sig ikke om. Det ender ud i voldsomt råberi, navnekaldning (kælling og møgso især) og smækken med døre og skabe når min mor udtrykker bare den mindste form for negativ følelse mod ham, og sådan var det i mange måneder.
Det har udviklet sig til trusler, han truer min mor om at fyre hende fra hendes arbejde, at gå fra hende og gøre hende hjemløs, og at tage alle ting han nogensinde har købt til hende og huset. fx ovn, tørretumbler osv. da min mor selv ikke havde råd til at købe nyt..
(Jeg vil gerne nævne at jeg er utrolig tæt med min mor, og stortset efter hvert skænderi så skriver jeg til hende hvis han er hjemme, eller kommer ned og snakker med hende hvis han er gået. Jeg råder hende altid om at han er utrolig dårlig for hende, og at han ikke kommer til at ændrer sig..)
I sidste uge udviklede det sig til at han tog fat i hende så hårdt at hun var helt blå rundt om håndled og arme i flere dage. Jeg skyndte mig nedenunder til hende så snart jeg hørte at han forlod huset, og hun fortæller mig så at det ikke er første gang, at han er voldlig mod hende. Hun fortæller at han har prøvet at skubbe hende ned af trapperne på deres arbejdsplads, og derefter hevet hende op af trapperne igen i hendes hår, da det kun var de 2 efter lukketid. Hun havde ikke fortalt mig om det det det skete, da hun skammede sig for meget.
Jeg fik overbevist hende til at tage på skadestuen for at dokumentere hvad han havde gjort ved hende nu og her, hvilket hun gjorde. Men det er som om efter hun kom hjem, er hun bare gået tilbage til hvad hun plejede. Hun har ikke taget nogen handlinger for at få ham hun, da hun stadig ikke har råd til huset, og at der ikke er meget hjælp at hente fra mig pga. min situation. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende. Kan det være rigtigt at hun skal finde sig i så dårlig behandling i frygt for at miste huset? Jeg er også bange for, hvad der kommer til at ske for mig, men mest af alt for hende.

Svar
Kære du
Tak for dit brev, hvor er det godt at du skriver ind.
Det lyder som en svær situation du er i, det lyder også til at du prøver at hjælpe din mor så godt du kan og er bekymret for hende og hendes situation.
Når du beskriver hvordan din mors kæreste opfører sig overfor din mor både med et enormt temperament og aggressioner, kan jeg godt forstå at du har lyst til at passe på hende hjælpe hvor du kan. Det lyder for mig som om at din mor kunne have brug for hjælp og rådgivning til at finde ud af hvordan hun bedst vil kunne klare både den svære økonomiske situation samt den vold hun udsættes for.
Jeg vil derfor anbefale at din mor tager kontakt til Lev uden vold ved at ringe anonymt på 1888, hvor der vil sidde en rådgiver klar til at hjælpe hende. De vil også have mere kendskab til det juridiske aspekt, som der måske kan være brug for ift. din mors økonomiske situation. Ligeledes kan du, som pårørende, også få hjælp og rådgivning hos Lev uden vold, hvis du har brug for at tale med nogen om det du har oplevet, set og hørt derhjemme.
Håber mit svar var til hjælp for dig.
Ønsker dig (og din mor) alt det bedste!
Mvh. Bryd Tavsheden