20/01/2024
Min mor slår ikke, men vi er hele tiden uvenner.
Hej, jeg ser ikke min far, så jeg bo derfor sammen med min mor
Min mor slå ik men vi er helle tiden uvenner og jeg kan ikke lide at være i det og jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, jeg ved ikke om det er det rigtige sted at skrive ind men jeg har ogs prøvet og ringe og skrive med børnetelefonen og allemulige andre steder, men de hjælper ikke...
Jeg har ogs været på psykiatrisk, men de hjælper heller ikke så meget.

Svar
Hej
Mange tak for dit brev!
Du fortæller, at din mor ikke slår dig, men at I hele tiden er uvenner. Du skriver også, at du har prøvet at skrive til Børnetelefonen, men faktisk ikke lige oplevede at kunne få den hjælp, som du havde brug for. Det lyder for mig som om, at det her gør dig ked af det og tynger dig meget. Så hvor er det godt, at du har prøvet at tale med nogen om det og rækker ud efter hjælp!
Dit brev er ikke så detaljeret, hvilket også er helt ok! Det gør det dog lidt svært for mig at vide præcis, hvordan jeg kan hjælpe dig. Jeg vil alligevel rigtig gerne fortælle lidt om de tanker, jeg gør mig ved dit brev og hvad jeg kunne have lyst til at gøre i din situation. Jeg håber, at det kan hjælpe eller sætte nogle nye tanker igang hos dig. Jeg tænker på, hvad mon fylder for dig, og hvad du oplever, at de her skænderier handler om? Mon skænderierne handler om mange forskellige ting eller er der noget som går igen? Mon du nogen gange kan mærke i maven, at din mor og dig er på vej ud i at blive uvenner? Kunne der være noget, man kunne sige dér for at hjælpe din mor med at hjælpe dig i den situation fx "Mor, jeg har lidt ondt i maven nu, for jeg kan mærke, at vi bliver uvenner og det har jeg ikke lyst til" eller "Jeg bliver lidt ked af det lige nu. Jeg har brug for hjælp til...". Måske du selv kan tænke på noget, du kunne sige, som føles som din egen måde at tale på?
Uanset hvad så lyder det i hvert fald til, at det er noget du tænker over og har lyst til skal være anderledes. Og det kan jeg sagtens forstå. Det lyder bestemt ikke rart at være uvenner med sin mor så tit, som du beskriver. Er det noget du har prøvet at snakke med din mor om? Måske du kan fortælle din mor om, hvordan du har det, når I er uvenner? Hvis du har prøvet det og det ikke har hjulpet, har du måske en anden du kan snakke med? En god ven, et familiemedlem eller en sød lærer?
Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe til vores rådgivning. Vores chat er åben mandag-fredag mellem kl. 17-20, og vores telefon er åben mandag-torsdag i samme tidsrum.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar!
Mvh
Bryd Tavsheden