24/01/2024
Grænsesætning i familier
Kære Brevkasse. Jeg har i mange år haft problemer med min mor. Min mors første mand var en voldelig og kriminel mand som også slog mig og min lillesøster. Sidenhen fandt hun flere voldelige, stofmisbrugere og en økonomisk svindler som hun også fik børn med. Jeg brød fri af fra familien som 17 årig hvor jeg flyttede væk for at bo for mig selv for at arbejde og for at studere. Men sidenhen har min mor ikke villet lade mig være. Hun kræver penge fra mig og udsætter mig for psykisk vold, hvis jeg ikke er i kontakt med hende. Hun skriver igennem min lillesøsters eller andres konto hvis jeg ikke svarer hende eller blokerer hende. Jeg vil bare have hende helt ud af mit liv og ikke tale med hende igen, men er ked af at det skal gå ud over forholdet til mine søskende og min mormor. Hvordan kan jeg gøre det? Hun forstår åbenbart ikke, at jeg ikke kan fordrage hende.

Svar
Kære du,
Tak for at stille et så svært og vigtigt spørgsmål. Jeg forstår på din henvendelse, at du har haft en opvækst, hvor flere af din mors partnere har været voldelige mod dig og din søster, og hvor du også både har oplevet stofmisbrug og kriminalitet. Du beskriver, at siden du flyttede hjemmefra, har du haft brug for at bryde med din mor, men at hun ikke vil respektere din beslutning. Hun forsøger således at få kontakt til dig via blandt andre din lillesøster, og hun forsøger at få penge fra dig. Du beskriver din frustration over, at hun ikke respekterer din grænse, og at du er bekymret for, om det kan påvirke dit forhold til dine søskende og din mormor negativt, at du ikke har lyst til at have kontakt med din mor.
Det er en hård beslutning at måtte være nødt til at vælge personer fra i sit liv, som her din mor. Det kræver mod og styrke. Og det er også tydeligt, at du har oplevet mange ting, der har været både voldsomme og grænseoverskridende. At din mor i dag ikke respekterer din tydelige grænse om ikke at være i kontakt, er både intimiderende og grænseoverskridende. Det er psykisk vold. Det er meget belastende at stå i, og det er slet ikke i orden.
I forhold til din situation her og nu, tænker jeg, at det vigtigste for dig er, at du får støtte til at holde fast i, hvad du har brug for. Med de oplevelser du har haft siden din barndom, og med det, din mor fortsat udsætter dig for, så tænker jeg, at det kan være hjælpsomt for dig at få noget professionelt hjælp fra en, der har erfaring med vold, og som kan støtte dig på bedst tænkelig vis.
Det næste, der kan være vigtigt at få hjælp til nu, er, at du får hjælp fra dine søskende og mormor til at skabe den afstand til din mor, du har brug for. Det kan være vigtigt, at du forklarer dem meget tydeligt, hvorfor du har været nødt til at træffe den beslutning. Jeg tænker også, at det er rigtig vigtigt, at de ved, at du gerne vil bevare forholdet til dem. Det er noget, du kan overveje at tale åbent med dem om. Dels at forklare dem, at du har brug for afstand til din mor, og at du samtidig gerne vil passe på jeres forhold, og ikke ønsker, at det skal blive påvirket af din beslutning. Dernæst kan det være en mulighed, at du beder dine søskende og mormor om at hjælpe dig. Det kan helt konkret være, at du beder om, at de ikke vil viderebringe beskeder fra din mor.
Måske det kan støtte dig i din beslutning om ikke at have kontakt, at du ved, at hvis du en dag ændrer mening, at der så findes muligheder for konfliktmægling. Det er ikke sikkert, at det er noget, der vil få din mor til at opføre sig anderledes, men det kan være, at det en dag bliver vigtigt for dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste,
Mange tanker,
Tine
Bryd Tavsheden