06/02/2024
Jeg føler mig forkert
Hej,
Jeg har haft det svært i ret lang tid.
Hele mit liv faktisk.
Det skyldes bl.a fysisk og psykisk vold gemmen hele min barndom og som resultat, så kæmper jeg med f.eks en spiseforstyrrelse, angst og depression.
Jeg har dog det her konstante ønske om, at det hele havde været meget værre.
Når jeg hører, eller snakker med nogen som har oplevet det samme, eller noget lignende, så føler jeg også at jeg skal “hjælpe” dem.
Ikke fordi at jeg godt ville have at de skal få det bedere, men fordi at jeg vil have at jeg er den der har det værst.
Hvis jeg f.eks snakker med nogen som har det svært med deres spisning, så føler jeg, at jeg skal overbevise dem om at stoppe, eller om at få hjælp.
Ikke fordi at jeg synes de skal have hjælp, men fordi at så har jeg det “værre” end dem.
Jeg føles forkert og det fylder virkeligt meget. Jeg bliver virkeligt jaloux og ville ønske at jeg havde det meget værre, end jeg allerede har det.

Svar
Kære du,
Tak for at du skriver ind om så svære ting. Det er meget modigt af dig. Jeg kan forstå på det du fortæller, at du har oplevet både fysisk og psykisk vold i din opvækst, og at du i dag kæmper med spiseforstyrrelse, angst og depression. Du fortæller også meget åbent om, at du oplever, at du har det bedst, når du ved, at du har det værre end andre - og at det får dig til at føle dig forkert.
Allerførst. Det lyder slet ikke mærkeligt, det du beskriver. Jeg forstår, at det er voldsomme og hårde ting, du har oplevet og stadig oplever. På en måde, kommer det til at blive tryggest for dig at blive ved med at være i den rolle, du kender så godt. Selv om det er rigtig hårdt for dig og får dig til at føle dig forkert, så er det meget normalt at reagere på den måde, du beskriver.
Jeg vil anbefale dig at finde nogen, du kan tale med og som kender til de problemer, du beskriver. Du er meget velkommen til at skrive eller ringe herind (på telefon +45 44 45 20 90), hvor vi kan tilbyde et rådgivningsforløb, hvor du kan komme til at tale med en af vores frivillige rådgivere i en længere periode. Vores rådgivere er dog ikke professionelle terapeuter, så måske det også vil kunne være hjælpsomt for dig at få kontakt til en psykolog eller psykoterapeut, som vil kunne hjælpe dig til at forstå, hvor disse tanker og følelser kommer fra. Og som vil kunne hjælpe dig til at få bearbejdet dine oplevelser, og frem for alt hjælpe dig til at få det bedre.
Vi ønsker dig alt det bedste.
Kærlige hilsner
Bryd Tavsheden