01/11/2019
Selvskade og selvmordstanker
Hej jeg er en pige på 14 og jeg har det ikke så godt både hjemme og i skolen jeg er ikke lige den populære pige og har ikke så mange venner jeg føler mig altid som en outsider og hader bare at være nogen som helst steder jeg føler mig som om at jeg er inde i en boble som jeg ikke kan komme ud af.... rigtig tit er der også bare folk som bliver sure på mig uden nogen grund, det gør mig rigtig ked af det og for mig til a gøre selvskade og have selvmordstanker, det hele er bare noget lort hele tiden så jeg håber virkelig at i har en rigtig god metode til at hjælpe mig

Svar
Kæreste pige på 14,
Tak for dit brev. Det lyder som om du har det rigtig rigtig svært i øjeblikket.
Så derfor er det så stærkt af dig, at du rækker ud, nu hvor du ikke har det godt hverken hjemme eller i skolen.
Det kan nemlig blive meget ensomt at gå rundt med alt det indeni, uden at få talt med nogen om det.
Du er god til at beskrive hvordan du har det indeni og jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, løsningen er bare aldrig at gøre skade på os selv eller tage vores eget liv. Vi skal lære at kunne gøre os selv glade igen. Men det er svært, når vi ikke ved hvordan og det skal vi have hjælp til.
Jeg får lyst til at spørge, hvad det er der gør at du ikke har det godt derhjemme?
Ud fra det du skriver tænker jeg, at vi muligvis ikke er de bedste til at hjælpe dig der hvor du er lige nu, men kan tage fejl. Det kan jeg ikke vurdere ud fra dit brev.
Hos Bryd Tavsheden, har vi fokus på at hjælpe børn og unge med vold tæt inde på livet. Så du eller nogen hjemme hos dig, bliver udsat for vold, meget gerne i kontakt med dig. Og du kan ringe ind eller skrive til chatten man-fre ml 16-19. Tlf.: 20 67 05 06.
Ellers vil jeg råde dig til at tage kontakt til lmsos.dk - landsforeningen for spiseforsryrrelse og selvskade, hvor du kan få hjælp til din selvskade. De har åbent man: 9-19 tirs-tors: 16-19. Tlf: 70 10 18 18.
Eller/og livslinien. dk. De har åbent i chatten i dag kl 13-17 og tænker det vil være en god start at tale med dem om dine selvmordstanker. Du kan også ringe til dem på: 70 201 201 alle dage: 11-04.
Uanset hvad du vælger at gøre, vil jeg ønske det bedste for dig.
Med kærlig hilsen Nita