08/02/2024
Min veninde har været udsat for vold - hvordan hjælper jeg hende
Hej jeg er 13 år gammel og min veninde er udsat for vold og har været- kun jeg ved det.. hver gang hun nævner det eller snakker om det så ved jeg ikke hvad jeg skal sige for jeg ville ikke sige noget som er over grænsen men jeg vil heller ikke lyde som om jeg er ligeglad for jeg elsker hende virklig-

Svar
Hej du
Hvor er det godt, at du skriver hertil og hvor er din veninde heldig hun har dig, som bekymrer sig om hende.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at vide, hvad du skal sige til din veninde, når hun gerne vil tale om det hun har været udsat for, for det er svært.
Jeg kan også godt forstå, at din veninde har brug for at tale om det. Det er nemlig meget vigtig at få talt med nogen om, hvad man har været udsat for og at finde hjælp til, hvordan man kan komme videre.
Jeg vil foreslå, at du gør to ting, når din veninde næste gang taler om det.
- Det ene er, at du kan sige, at du rigtig gerne vil lytte til hende, fordi du holder så meget af hende og er bekymret for hende, og at du ved, at det er vigtigt at hun taler med nogen om det, hun har oplevet. Men at du også synes, at det er svært for dig at finde ud, hvordan du bedst kan hjælpe hende.
- Det andet er, at fortælle din veninde om Bryd Tavsheden og at hun kan skrive eller chatte med os og få hjælp til, hvad hun kan gøre.
Hos Bryd Tavsheden er vi nemlig rigtig gode til både at lytte, tale om det der er svært, og hjælpe med at finde ud af, hvad man kan gøre. Og vi vil meget gerne hjælpe din veninde.
Jeg håber, at mit svar har givet dig et svar, som du kan bruge næste gang din veninde taler om den vold hun har været udsat for.
Hvis du selv føler, at du også har brug for at tale med Bryd Tavsheden om det du har hørt, eller selv har oplevet noget lignende der er svært at tale om, er du også altid velkommen til at kontakte os.
Kan du passe på dig selv og din veninde.
Mange hilsner
Bryd Tavsheden