09/02/2024
Hvordan skal jeg hjælpe min bedste veninde
Hej jeg er en pige på 12 år og jeg har virklig brug for hjælp.. min bedste veninde begår selvskade og bor i plejefamilie- hun har det rigtigt hårdt! Hun søger ikke hjælp for hendes pskykolog sladdere vidre til hendes dumme plejemor som har alt for strenge regler. Hun kommer kunnop til sin mor hver anden weegend men hendes mor er næsten ikke hjemme- hendes sidste eks prøvede at dræbe hende og poltiet er nu også inblandet i det og det tages hånd om men han truer dem stagdig.. hun har fået en ny kæreste og han er fra randers- hun spiser heller ikke og har højsansytenligvis ED men jeg ved oberhovdet slet ikke hvordan jeg skal hjælpe eller sige til hende for hun er sensitiv og har angst/Autisme. PLS HJÆLP

Svar
Hej du
Hvor er din veninde heldig at have dig, som bekymrer sig om, hvordan hun har det.
Jeg kan godt forstå din bekymring, og jeg kan også godt forstå, at det er svært for dig at finde ud af, hvordan du kan hjælpe din veninde bedst muligt.
Lige umiddelbart tænker jeg, at det bedste du kan gøre er at tale med dine forældre om din bekymring og bede dem hjælpe dig med, hvad du kan gøre. Hvis det er svært for dig, så kan du overveje at tale med en lærer på din skole - en lærer, som du har tillid til og som du synes, du kan snakke med om at du så gerne vil hjælpe din veninde.
Det er altid så svært at se på, at en man holder af er ked af det og ikke har det godt. Man bliver selv så ked af det, og ville ønske man kunne gøre noget. Mange gange kan man ikke gøre så meget andet end at være der og lytte, man skal bare også passe på sig selv. Det siger jeg, fordi nogle gange så kan det man hører gøre en så ked af det, at man kan føle sig helt hjælpeløs og føle sig helt syg over det.
Derfor tænker jeg på dig og på, at du skal huske at passe på dig selv. Hvis du taler med dine forældre om dette, så kan det være, at I har lyst til at læse noget om selvskade på nettet. Det kan man på https://spiseforstyrrelse.dk/selvskade.
Pas på dig selv.
Mange varme hilsner
Bryd Tavsheden