17/02/2024
Jeg får ondt i maven når mine forældre skælder mig ud
Hej jeg får ondt i maven når jeg for skyld ud af mine forældre der hjemme eller når jeg har venner pæ besøg og jeg får skæld ud

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev!
Du fortæller, at du får ondt i maven når du får skæld ud af dine forældre derhjemme samt når du har venner på besøg og får skæld ud.
Det lyder for mig som om, at det her gør dig ked af det og ikke føles særlig rart. Så hvor er det godt, at du skriver ind til os om det!
Dit brev har ikke så mange detaljer, hvilket også er helt okay. Det gør det dog lidt svært for mig at vide præcis, hvordan jeg kan hjælpe dig. Jeg vil stadig gerne fortælle lidt om de tanker, der kommer til mig ved at læse dit brev og hvad jeg kunne have lyst til at gøre i din situation. Jeg håber, at det kan hjælpe eller måske sætte nogle nye tanker igang hos dig.
Min første tanke er, at det er en normal reaktion at få når man får skældud af sine forældre - det er aldrig rart. Så jeg kan sagtens forstå dig. Dog bliver jeg nysgerrig på graden af det? Råber de meget højt, når de skælder dig ud? Sker det hver dag, flere gange om dagen? Får du ondt i maven fordi du måske sidder med en følelse af ikke at have fortjent al den skæld ud?
Lige meget hvad, tænker jeg, at en mulighed til at få det bedre, måske kunne være at tale med dine forældre om det. Det kan godt føles svært at sige højt, særligt til sine forældre, men det kan være at det vil hjælpe, hvis dine forældre får fortalt hvordan du går og har det. At du får ondt i maven hver gang de skælder dig ud. Det kunne for eksempel være "Det gør mig ked af det, når I skælder mig ud på den måde, kan I måske fortælle mig det på en anden måde?"
Og så er der det med tidspunktet for hvornår de skælder ud, som også lader til at fylde hos dig. For eksempel, når vennerne er på besøg. Hér går jeg ud fra at ubehagen i maven blandt andet kommer, fordi det dine forældre skælder ud omkring ikke har noget at gøre med vennerne der er til stede. Derfor kan du eventuelt fortælle dine forældre, at skæld ud imens man har venner på besøg, kan føles voldsomt, måske lidt pinligt, og at det giver dig ondt i maven. Eventuelt sige "Hvis I vil tale med mig om noget der går jer på, kan det så vente til mine venner er gået eller kan vi gå ind i et andet rum, hvor mine venner ikke hører det". Jeg forstår godt det ikke er behageligt for dig, og derfor tænker jeg også det ville være så godt (og sejt), hvis du kunne få talt med dem om det.
Hvis det ikke er noget du har lyst til at snakke med dine forældre om, eller har du prøvet uden at det virkede, så har du måske en anden du kan snakke med? En god ven, et familiemedlem eller en sød lærer?
Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe til vores rådgivning. Vores chat er åben mandag-fredag mellem kl. 17-20, og vores telefon er åben mandag-torsdag i samme tidsrum.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar!
Mvh
Bryd Tavsheden