19/02/2024
Hvordan ser et normalt forhold til forældre ud
det her lyder måske som et dumt spørgsmål, men hvordan ser et normalt forhold ud til ens forældre?
Hvornår ved man at ens forhold til sine forældre, ikke er som det burde være?

Svar
Kære du
Hvor er det godt at du skriver herind med din tvivl om hvordan et normalt forhold er til sine forældre.
Det er svært at give en præcis beskrivelse af et normalt forældre-forhold, men jeg tænker at de at du er i tvivl er et tegn på at der er noget i jeres relation som ikke er som det burde være.
I de fleste familier kan det være svært ind i mellem og der kan også være konflikter. som barn kan man have nogle svære eller tunge følelser nogle gange. Det kan være vrede, ked af det hed eller angst.
Noget af det der er vigtigt i et sundt forældre-barn forhold, er at man som barn føler man kan tale om, hvordan man selv har det og hvordan vi har det i familien. Og at de voksne kan lytte og sammen med barnet udforske hvad der ligger til grund. Det er også vigtigt, at de voksne efterfølgende kan tage ansvar for at tingene bliver bedre.
Det er som sagt rigtig godt, at du skriver herind. For det er ikke meningen at man som barn skal gå med en usikkerhed på om alting er som det skal være derhjemme.
Hvis du oplever, at du ikke kan tale med dine forældre, kan d måske tale med en anden i din familie eller måske en af dine lærere. Du kan også skrive ind til os på vores chat. den er åben alle hverdage kl. 17-20. Her kan du fortælle en rådgiver, hvad du oplever og I kan sammen se på, hvad du kan gøre.
Hilsner
Lotte
Bryd Tavsheden