20/02/2024
Ondt i maven når jeg bliver råbt ad
Jeg får ondt i maven når bare folk generelt råber af mig. Hvis det min mor bliver jeg sån helt nervøs og får ondt i maven…

Svar
Kære du,
Tak fordi du skriver til vores brevkasse, og hvor er det dog godt at du gør det, da det ikke er rart at blive råbt ad. Du nævner, at det er specielt svært når det er mor der råber, hvilket jeg sagtens kan forstå. Det er ikke rart at blive råbt ad, når mor er en relation der gerne skulle være rar og tryg for dig at være i og én du gerne skal kunne læne dig op ad når noget bliver svært.
De fleste synes det er ubehageligt at blive råbt ad, uanset om det sker tit eller sjældent. Det er ikke ok at råbe ad andre. Også selv det er noget de fleste kommer til at gøre en gang imellem. Når det sker, er det vigtigt at den voksne bagefter kan sige undskyld og sikre sig at den anden er ok.
Desværre bliver jeg ud for din beskrivelse ikke klar over, om det er noget der ofte sker og i hvilke situationer. Men hvis det sker tit og den voksne, fx din mor, ikke siger undskyld og tager vare på dig bagefter, så er det noget jeg synes du skal tale med din mor eller en anden voksen om.
Du nævner ikke, om du har prøvet at tale med mor om det. Jeg vil foreslå dig at tage en snak med hende hvis endnu en situation skulle opstå, og ellers at tale med en anden voksen i familien eller i skolen, som evt. vil lytte til dig og støtte dig, da det ikke er rart at gå rundt med ondt i maven.
Du er velkommen til at skrive ind på vores chat som har åben i hverdagene fra 17.00 – 20.00, hvor en rådgiver vil kunne støtte dig og vejlede dig, hvis du har brug for flere råd og flere svar på eventuelle spørgsmål.
De bedste hilsner
Janett, Bryd Tavsheden