04/03/2024
Hvis jeg ikke "adlyder" bliver han voldlig
Hej mit navn er Gabriella
Jeg er 16 år gammel og har brug for et råd.
Jeg er i et voldeligt forhold og ved ikke hvordan jeg skal komme ud af det, min kæreste er 19 år, alt var fint i starten men så begyndte han at blive mere og mere overbeskyttende, så efter vi blev “kærester” gik det bare galt.
Hvis jeg ikke “adlyder” ham, går i hvad han synes, har nogen form for kontakt med andre drenge eller siger ham imod bliver han voldelig, har flere gange haft blå mærker, sår og er blevet kvalt så meget at jeg følte jeg skulle besvime.
Har ikke mulighed for at gå til politiet da han er kriminel og holder øje med mig konstant.
Har haft en tidligere voldtægts sag som gik i vasken begrund af manglende beviser, så har derfor ingen tiltro til det danske retsag, og tror bare det ville gøre alt meget værre hvis han fandt ud af jeg har meldt ham.
Bliver derfor nød til at finde en anden løsning, jeg kan ikke blive i det og kan ikke være i et forhold med ham mere, har prøvet flere gange at slå op med ham men det virker ikke.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre?
Nogen råd eller nogen der har prøvet nogen ligne?

Svar
Kære Gabriella.
Hvor er det godt at du skriver ind, det lyder til en svær situation du er i og jeg kan godt forstå at du føler det er svært at se nogle løsninger på hvordan du kan komme ud af forholdet.
Du skriver også at din kæreste holder øje med dig konstant og at han har været voldelig overfor dig, hvis du ikke "adlyder". Det lyder virkelig ubehageligt, og du fortjener ikke at blive behandlet på den måde - det håber jeg du ved.
Jeg kommer til at tænke på om du kender til begrebet psykisk vold? Det dukker nemlig op i mit hoved, når jeg læser dit brev. Psykisk vold er bl.a. den vold, der begås gentagne gange med ord, som søger at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet. Derudover kan psykisk vold handle om at blive styret af sin kæreste eller sine forældre og fx ikke selv få lov til at træffe sine egne valg, såsom hvilke venner man vil se og hvilket tøj, man ønsker at gå i.
Jeg bliver nysgerrig på om du har fortalt nogen om det du bliver udsat for - både den fysiske og psykiske vold? Måske nogen i din omgangskreds, f.eks. dine forældre eller veninder? Har du mon en lærer som du har tillid til, der kunne hjælpe? Det er nemlig ikke noget du bør gå rundt med selv. Du skriver også at du har forsøgt at afslutte forholdet flere gange og det har ikke virket, og derfor tænker jeg at du kunne have brug for nogen der kan støtte dig i det du går igennem lige nu - særligt når det er svært at komme ud af forholdet.
Du er også velkommen for at skrive ind til os på chatten eller ringe, så kan vi få udfoldet din historie lidt mere og dermed finde frem til de muligheder, der kan hjælpe dig på bedste vis.
Jeg vil igen huske dig på at du ikke har fortjent at blive behandlet på den måde, så hvor er det godt at du gør noget for at ændre det, så du kan få det bedre.
Derudover vil jeg gerne henvise dig til et samtaleforløb hos os i Bryd Tavsheden, som du kan læse mere om på vores hjemmeside under "Få hjælp". I vores samtaleforløb, får du din helt egen rådgiver, som du kan tale med, gratis og anonymt. Ellers er vores online rådgivning også anonym, hvor telefon har åben mandag - torsdag kl. 17-20, og vores chat er åben mandag - fredag kl. 17- 20.
Håber mit svar er til hjælp for dig.
Mvh. Bryd Tavsheden