04/03/2024
Jeg er i tvivl om jeg har oplevet psykisk vold
Hej. Jeg er i tvivl om jeg har oplevet psykisk vold. Jeg har for nogen år siden bort med min søster og mor, og jeg er blevet gjort forkert mange gange og de har været vrede på mig. Før kunne jeg sætte grænser, og det er svært nu. Når jeg står overfor min mor og skal sige noget der ikke er fair fx, så bliver jeg ængstelig for om hun bliver vred og kan nærmest fornemme hun går lidt amok, så jeg mærker en intenst frygt. Når jeg går ude er jeg også bange for om folk vil blive vrede på mig, og jeg føler mig ikke god nok. Jeg husker at der var en episode med min mor og søster, hvor jeg til sidst ender med at blive pleasende og undertrykker mig selv..

Svar
Kære du
Tak for dit brev, og hvor er det godt at du skriver ind.
Det lyder som noget der tager hårdt på dig, og det har du ikke fortjent.
Du skriver at du oplever en intens frygt, hvis du skal sætte grænser for din mor. Derudover skriver du, at du ikke længere føler du kan sætte grænser i frygt for vrede reaktioner samt at det påvirker dig blandt andre folk også.
Først og fremmest, så kan jeg godt forstå, at det føles svært. At du bliver gjort forkert af din mor og søster, er slet ikke i orden. Jeg håber du ved at du ikke er forkert - du er god som du er. Og du har ikke fortjent den "forkerthedsfølelse", som din mor og søster har givet dig gennem tiden. Jeg kender ikke alle informationer eller den episode du henviser til, men jeg bider mærke i, at du beskriver, at du er ængstelig i forhold til din mors vrede og tendens til at "gå lidt amok". Det lyder virkelig ubehageligt.
På baggrund af det du har fortalt, så kunne det godt tyde på, at du er blevet udsat for psykisk vold. Psykisk vold er den vold, der begås gentagne gange med ord, som søger at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet. Det er derfor ikke en hændelse, men noget der sker gentagne gange. Det du skal være særligt opmærksom på, er at den psykiske vold sætter sig som et usynligt mærke på din krop – man kommer til at tage det ind, og tro på det.
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at der ikke er noget galt med dig - der skal også være plads til dine følelser og meninger i jeres familie (og alle andre steder for den sags skyld).
Jeg tænker lidt på om du måske kunne tale med nogen om hvordan du går og har det? Evt. en god veninde eller et andet familiemedlem som du stoler på? Det er hårde tanker at gå rundt med selv, og de vil måske også kunne støtte dig i at få det italesat overfor din mor og søster.
Ellers vil vi hos Bryd Tavsheden meget gerne tale med dig, og måske få udfoldet din fortælling og hjælpe dig på bedst mulige vis. Vi hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd, til hvad du kan gøre i netop din situation. Du er også altid velkommen til at kontakte vores anonyme rådgivning. Vores chat har åben alle hverdage fra 17-20 og vores telefon har åben mandag - torsdag i samme tidsrum.
Jeg håber mit svar var til hjælp for dig.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden