07/03/2024
Min bedste veninde har det rigtig svært, hvordan kan jeg hjælpe hende
Hej jeg er en 13 årig pige som går i 7. Klasse. Min bedste veninde har det rigtig svært, så svært at hun har tænkt på at dræbe sig selv. Jeg vil rigtig gerne hjælpe men jeg hved ik hvad jeg mere kan gøre. Hun har det også rigtig svært der hjemme. Hvad kan jeg gøre?

Svar
Kære du
Hvor er din veninde heldig, at hun har dig og hvor er det godt at du rækker ud for at finde ud af, hvad du kan gøre, for du skal ikke gå med den viden alene.
Jeg tænker det bedste du kan gøre for din veninde og for dig selv er at tale med en voksen om det. Måske kan du tale med med dine forældre om det, så I sammen kan finde ud af, hvad du kan gøre for din veninde.
Det er nemlig meget alvorligt at gå med selvmordstanker, det skal man tale med nogen og allerhelst en voksen, man har tillid til og som kan hjælpe en, både med at lytte, men også finde ud, hvad der kan gøres.
Hvis du ikke helt ved, hvem du skal tale med om det her og ikke tænker, at du kan tale med dine forældre om det, så vil jeg foreslå dig, at du kontakter Livslinien, de rådgiver både på chat og på mail og man kan også ringe til dem og få anonym rådgivning. Prøv at se nærmere på deres hjemmeside livslinien.dk - måske endda sammen med din veninde, hvis du tænker, at du kan få hende med til det.
Her hos Bryd Tavsheden kan vi hjælpe med at tale om det at være udsat for voldelige overgreb, og vi kan hjælpe med at finde ud af, hvad man kan gøre for at få overgrebene til at stoppe og hvordan man kan komme videre med sit liv.
Hvis du tror, at din veninde har været udsat for overgreb, er du og din veninde meget velkommen til at kontakte os på vores chat, så vi sammen kan finde ud af, hvad du og din veninde kan gøre.
Til slut kan jeg kun gentage, at jeg synes, at din veninde er heldig at have dig, som forsøger at finde ud af hvordan du kan hjælpe og hvordan din veninde kan hjælpes.
Og så vil jeg også sige, at du skal passe på dig selv for måske vil din veninde ikke have din hjælp eller måske skal der mere til, og det er det du skal tale med en voksen om.
Kan du passe på dig selv!
Mange hilsner
Bryd Tavsheden