11/03/2024
Min mors kæreste har taget fat i mig og holdt mig nede i sengen, er det et overgreb?
Min mor’s kæreste er voldelig
Jeg var 12 år da min mors kæreste fulgte efter mig ned på mit værelse og tog fadt i mine håndled og brasede mig ned i min seng han lænede sig op ad mig og rober mig ind i ansigtet .
Og som forsvar sparket jeg ham for at få ham af mig.
Min mor gav mig stuearrest i en uge fordi jeg havde sparket ham
Er det et overgreb

Svar
Kære du,
Jeg høre dig sige at du er blevet holdt nede af din mors kæreste og han har råbt dig i ansigtet, hvor du derefter vælger at sparke ham i ansigtet. Jeg vil først skrive at det på ingen måde er okay det som din mors kæreste gjorde, ingen burde opleve at blive fastholdt på den måde. Det er slet ikke okay. Jeg kan godt forstå at du vælger at gøre modstand, det er altid okay at forsvare sig selv når noget føles grænseoverskridende. Jeg er ked af at din mor ikke kunne se situationen fra din synsvinkel.
Jeg får lyst til at spørge dig om du har snakket med nogen om situationen, det kunne være en lærer, ven eller din far? Det kan være vigtigt at få snakket om sådan en hændelse, så du ikke går inde med det alene.
Jeg får også lyst til at spørge dig om det er noget som er sket før?
Du spørger i dit brev om det du oplevede var et overgreb og det vil jeg sige ja til, da din mors kæreste fastholdte dig, det er slet ikke okay opførsel og det er godt du gjorde modstand.
Du må meget gerne skrive herind igen, vores chat er åben fra 17-20 i alle hverdag vores telefon er åben i samme tidsrum fra man - tors. Vi vil meget gerne høre fra dig.
Med venlig hilsen, Bryd Tavsheden.