19/03/2024
Jeg bor sammen med min meget ustabile, destruktive og voldsparate mor.
kære red rådgivning
Blev henvist af en person som tidligere har brugt jer
jeg er en ung kvinde på 20 som til hverdag bliver udsat for vold og kontrol fra min familie (specifikt min mor). sagen er at jeg bor sammen med min meget ustabile, destruktive samt voldsparate mor. jeg er en meget ung person som har gennemgået en barndom med massiv omsorgsvigt. Her snakker vi om tæsk med diverse køkkenredskaber, knytnæve, spark til hoved og sidst men ikke mindst spyt i ansigtet. Er desuden blev anklaget for at være billig tøs uden nogle ære of lever i konstant frygt for eget liv.
Der er næsten ikke noget jeg har været igennem hvad angår vold. Her for noget tid siden valgte min mor at step det lidt op og tag en kniv og jage mig igennem hele huset. Det har desværre sat mig dybt i mig og kan ikke mere.
Min mor er dybt manipulerende og farlig at omgås med men hun har desværre godt fat i mig. Planen var at flytte ud så hurtigt så muligt og starte på Uni men har desværre fundet ud af at hun har drænet hele min konto (opsparing). På en eller anden måde har hun fået fat på mine konto oplysninger. Mine penge er åbenbart hendes penge og jeg må under ingen omstændigheder flytte ud.
Ved snart ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har ingen familie/ venner jeg kan henvende mig til. Jeg står nu her fattig inden start på udannelse uden min opsparing….
Ps ved godt jeg burde anmelde hende men ved ikke efterfølgende hvad der kommer til at ske. Har ingen steder at tage hen eller penge. Jeg vil helst bare gå under jorden og aldrig kontakte hende igen.

Svar
Kære du,
Beklager det sene svar - dit brev var gået tabt i vores system.
Du fortæller, at bliver udsat for vold og kontrol fra din familie. Du beskriver især, hvordan din mor har udsat for dig for grov vold både fysisk og psykisk samt omsorgssvigt. Du nævner også, at hun har taget dine penge, hvilket gør det vanskeligt for dig at flytte væk fra hende.
Det lyder som nogle meget alvorlige ting, din mor har udsat dig for, og jeg kan sagtens forstå, at det stadig sidder i dig. Specielt episoden med kniven, som du beskriver, virker dybt bekymrende. Jeg kan godt forstå, at det hele virker uoverskueligt lige nu. Du fortæller, at du ikke har familie eller venner, som du kan henvende dig til. Ud fra det du beskriver, vil jeg opfordre dig til at komme hjemmefra hvis muligt. Du kan altid flytte på et krisecenter. På den måde kan du komme væk fra din mor, og samtidig vil de have muligheden for at hjælpe dig videre. Ring til Lev Uden Vold for at få oplysninger om ledige pladser tæt på dig på 1888.
Jeg kan godt forstå, at det virker usikkert at anmelde det til politiet. Måske er det ikke der, du skal starte? or mig at se, er det vigtigste at du kommer i sikkerhed og væk fra din mor. Herefter er det vigtigt at bearbejde de traumatiske oplevelser du beskriver. Vi vil meget gerne hjælpe dig med din situation. Herinde hos os tilbyder vi gratis og anonymt samtaleforløb. I vores samtaleforløb får du din helt egen rådgiver, som du kan tale med, gratis og anonymt. Vi hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd til, hvad du kan gøre i netop din situation.
Hvis det virker uoverskueligt, vil jeg opfordre dig til at kontakte vores rådgivning. Ring eller chat med os hver mandag-fredag mellem 17-20. Jeg håber virkelig, at vi hører fra dig.
Mvh
Bryd Tavsheden
P.S du skriver "Kære red rådgivning". Du har skrevet til Bryd Tavsheden, hvis det er RED rådgivning du skulle have fat i, kan du finde dem her: https://red-center.dk/om-red-center/om-red-raadgivning/