19/03/2024
Nu er sex ødelagt for mig
Det er godtnok nogle år siden nu men en ex kæreste jeg havde ville have sex med mig om natten og jeg var virkelig træt og gav udtryk for 2 gange at jeg ikke havde lyst han begyndte så alligevel at røre ved mig og derefter have sex med mig, jeg sagde ingenting og gjorde ingenting jeg havde bare tåre trillende ned af mine kinder og bagefter faldt vi i søvn. Tiden efter husker jeg ikke så meget men sex begyndte at gøre ekstremt ondt på mig og ofte kunne jeg slet ikke have det selv i et nyt forhold og lige meget hvor meget jeg slappede af og hvor meget lube jeg brugte gjorde det sindssygt ondt. mit spørgsmål er om min krop kan have haft en meget mere traumatisk reaktion på det der skete end min psyke havde, for jeg husker ikke spor meget fra det og blir ikke bange eller ked af det men i mange år efter nu er sex ødelagt for mig, har været ved læge og gynækolog og intet var fundet som var galt, kan ens psyke bagefter gøre sex smertefuldt?

Svar
Hej
Først vil jeg gerne starte med, at sige at jeg er rigtig glad for at du rækker ud, og fortæller om oplevelsen du har haft med din eks-kæreste. Det kan kræve mod at række ud, og jeg synes det er rigtigt stærkt at du vælger at tage kontakt til os.
Det lyder som en meget ubehagelig oplevelse du har haft med din eks-kæreste. Du siger at du giver udtryk for, at du ikke har lyst, og at han alligevel ender med at røre ved dig og gennemføre sammenleje. Han er nødt til, at hører hvordan du har det, og hvad du har lyst og ikke lyst til, og respektere det. Det har han ikke gjort, og det er hans fejl.
Det kan være en ekstremt voldsom oplevelse, at opleve at ens egne grænser ikke bliver respekteret. Du skriver, at du ikke gjorde noget eller sagde noget under samlejet, og havde tårer trillende ned af din kind. Det lyder til, at de nervesystem i den her situation er lukket ned. Man kan også beskrive det som, at nervesystemet går i "frys". Man snakke normalt om tre reaktioner fra nervesystemet når det bliver overvældet: kamp, flugt, frys.
Du skriver, at det er sket med din eks-kæreste - altså en person som du har valgt at være i et forhold med, og som måske har givet dig en form for tryghed og omsorg i andre situationer. Derfor synes jeg faktisk det giver rigtig godt mening, at dit nervesystem bliver overvældet i nye situationer der omhandler seksuelt samvær. Det kan være, at din krop og underbevidsthed tænker, at det hurtigt kan blive en ubehagelig situation - og at dine grænser igen vil blive overtrådt. Det kan være dit nervesystem tænker: Nu hvor det skete med din kæreste, som måske ellers var sød og omsorgsfuld, hvorfor skulle det så ikke ske med en ny person som måske også er sød og omsorgsfuld?
Det er sådan et traume fungerer - dét tager noget ubearbejdet der er sket i fortiden, og bringer det frem i nutiden. Det kan også sætte sig i kroppen som fysisk smerte - som du også selv beskriver.
Heldigvis er der meget man kan gøre for få det bedre. Første skridt er, at tale højt om det. Det er derfor jeg synes det er rigtigt godt, at du skriver ind til os.
Vi tilbyder gratis anonyme samtaleforløb inde hos Bryd Tavsheden. Vi har gode uddannede rådgiver som kan hjælpe dig med, at tale om det svære i trygge rammer. Du kan ringe på tlf. +45 4445 2090 mellem kl 9-15 hvis det er noget du kunne være interesseret i.
Jeg vil gerne slutte af med at sige, at det din eks-kæreste gjorde mod dig på ingen måder er din skyld. Det er meget vigtigt, at man sikrer sig et den anden part også har lyst til seksuelt samvær. Det lyder ikke til at han har gjort det, og det er en meget voldsom oplevelse at opleve at ens grænser ikke bliver respekteret.
Det er rigtigt godt, at du lytter til dig selv og rækker ud!
Mvh. Brevkassen