20/03/2024
Jeg er virkelig bange for ham
Jeg har lige slået op med en der var voldelig og som holdt mig nede og kyssede mig og blev ved med at prøve at tage mit tøj af selvom jeg sagde nej. Han var meget udadreagerende og slog tit vægge og hamrede også sit hoved ind i mit skab fordi han blev sur på mig. Jeg er virkelig bange for ham. Fik ham smit ud af højskolen fordi han havde overgrebet mig. Føler bare det hele er min skyld. Og det kun mig det er gået ud over, fordi han slet ikke er ked af det og ligner en der har det fint. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er bare virkelig ked af det hele tiden og kan slet ikke stoppe med at græde. Jeg føler mig alene og bange.

Svar
Hej
Det lyder rigtigt voldsom det du skriver. Jeg er glad for, at du har valgt at skrive ind!
Du skriver, at du er kommet ud af et forhold med en person som har været voldelig, og at du har fået ham smidt ud af højskolen fordi han har overgrebet sig på dig.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er rigtigt stærkt af dig. Du har stået op for dig selv i en situation hvor det kan være svært at stå op for sig selv. Og du har gjort det, selvom du er bange for ham. Det kan tage lang tid, at bryde med et voldeligt forhold - både på grund af frygt, men også fordi man langsomt kan få nedbrudt sit eget selvbillede. Men du er kommet ud af forholdet, og det kræver en vis form for styrke. Du er stærk, og det skal du vide.
Du skriver også, at du føler sig bange og alene, og ikke kan stoppe med at græde. Jeg bliver nysgerrig på dine omgivelser lige nu. Hvis du går på højskole, må der være en masse mennesker omkring dig. Er der nogen af de her mennesker som du føler dig tryg ved at åbne op til? Det kan virkelig hjælpe at snakke højt om hvordan man har det. Det kunne også være med en lærer.
Du skriver også, at du føler at "det hele er din skyld". Lad mig gøre det helt klart: Det er aldrig din skyld, at nogen begår vold mod dig. Du kan slet ikke bærer skyld i den situation. Men måske kan det hjælpe, hvis jeg fortæller dig, at du ikke er alene med den følelse. Mange voldsofre oplever nemlig en form for skyld-følelse efterfølgende. Den følelse kommer blandt andet fordi man langsomt kan få nedbrudt sit eget selvbillede i voldelige forhold. Det kan tage tid, at få skabt et stærkere billede af sig selv, og en grundlæggende følelse af værdi i sig selv, efter man har været i et voldeligt forhold.
Første skridt er, at sætte ord på hvordan man har det. Det er en voldsom situation du har stået i, og selvom du er ude på den anden side, kan det godt være det ikke føles sådan. Vi tilbyder i Bryd Tavsheden gratis og anonyme samtaleforløb. Her har vi uddannede rådgivere som kan hjælpe dig med, at bearbejde de efterreaktioner, der kan komme når man har været i et voldeligt forhold.
Hvis du kunne være interesseret i det, er du velkommen til at ringe på tlf. +45 4445 2090 mellem kl 09.00 og 15.00.
Her til sidst, vil jeg gerne gentage: Det er ikke din skyld. Du bærer som voldsoffer på ingen måde skylden for, at blive udsat for vold.
Vi håber på at høre fra dig.
Mvh. Bryd Tavsheden