28/03/2024
Jeg ved ikke hvorfor, jeg ikke bare kan gå
Min forlovede gennem 3 år snart, råber af mig konstant hver dag. Jeg får at vide hver dag, at jeg er dum, en luder, møgso og at min krop ikke er pæn nok. Han smadre alle ting i mit hjem i sine raseriudbrud. Han siger det er min skyld og at jeg presser ham derud. Han kan finde få midt i et skænderi, at flyve hen mod mig og pacificere mig selvom han ved, at jeg får angst af at blive holdt nede.
Han har borderline, hvilket jeg tager hensyn til. Jeg døjer desværre selv med add og depression grundet, at jeg har haft 3 spontane aborter sammen med ham, derudover har vi lige fået aflivet vores kat. Han er ligeglad og fortæller mig, at jeg kunne have gjort mere. For hver dag der går, desto mere dør jeg indeni. Jeg ved ikke hvorfor, at jeg ikke kan gå fra ham.

Svar
Hej!
Først og fremmest så vil jeg gerne sige, hvor ked af det jeg er ove at høre, hvordan du bliver behandlet i dit forhold. Det vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe dig med !
Du fortæller, at din forlovede kalder dig en masse grimme ting, behandler dig dårligt, smadrer dine ting og holder dig nede.
Det er slet ikke okay og det skal det laves om på. Det lyder for mig som om at der desværre er mange voldsomme episoder i jeres forhold. Og det er forkert.
Du fortæller at du ikke ved hvorfor du ikke kan gå fra ham.
Det er rigtigt svært at være I romantisk relation hvor der er vold involveret. Mange fortæller hvordan de hader volden, men elsker deres kæreste. At man ikke kan holde ud hvordan man bliver behandlet, men samtidig er bange for at være alene. Kandu genkende det ?
Det første og det vigtigste er at vi skaffer noget hjælp til dig. Det skal du ikke stå med alene. Har du nogen du kan snakke med?
Som en del af vores arbejde kan man få en gratis og anonym rådgiver. Det kan du se mere om på vores hjemmeside.
Det næste der er vigtigt, er at du begynder at sætte grænser i dit forhold. Prøv at spørge dog selv, hvad du ville sige til din bedste veninde? Og prøv at se hvor meget af det du kan bruge selv.
Det er så vigtigt at du ved at det her ikke er din skyld eller dit ansvar. Men du kan gøre noget og du kan få hjælp til det! Du fortjener bedre.
Håber vi hører fra dig igen.
De bedste hilsner, Bryd Tavsheden