29/03/2024
Kan jeg lave en underretning om vold efter 7 år?
Hej.
Jeg skal forhøre mig, jeg har lavet en underretning d. xx.xx.xx på en pige som jeg ved bliver udsat for vold både fysisk og psysisk og yderligere er blevet udsat af seksuelt overgreb af sin moder. Grunden tilbage ved dette, er fordi moderen har en anden datter som jeg har lidt relation til, som selv blev udsat for det for 7 år siden og kunne flytte hjem til deres far (forældrene er skilt). Kan jeg pp nogen måde anmelde dette til politiet, for har set besked fra storesøster ar lillesøster skriver voldtægt og vold…

Svar
Hej,
Vi har nu fået et par juridiske øjne på dit brev, og kan give et mere specifikt svar til dig.
Det jeg læser dig skrive er, at du har en bekymring for en ung pige, som er søster til en du ved har været udsat for fysisk, psykisk og seksuel vold af deres fælles mor. Du skriver, at den unge pige stadig bor hos denne mor, og at du er bekymret.
Siden du sendte underretningen er loven blevet lavet om. Vi har nu Barnets Lov, og i denne lov er der en paragraf, som stiller et krav der er relevant i denne sammenhæng. Kommunen er nemlig nu forpligtet til, at undersøge alle søskende i et hjem, hvis der er lavet en underretning på ét af børnene.
Jeg kan godt forstå din bekymring, og hvor er det godt for begge piger, at de har et empatisk blik fra en som dig!
Du kan frit snakke med kommunen om din bekymring, og det vil jeg også råde dig til at gøre.
Jeg synes du skal ringe direkte til børne- unge afdelingen i din kommune. En underretning kan også foregå telefonisk.
Stærkt af dig at skrive ind!
Jeg håber på det bedste for dem begge.
Mvh. Bryd Tavsheden