13/04/2024
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Jeg har selvskadet og røget i 4 år og ved snart ikke, hvad jeg skal gøre. Min far lavede seksuelt overgreb på mig i 2022 og tænker hele tiden på det. Min mor har PTSD og lader det gå ud over mig og så bruger hun hendes PTSD som undskyldning.

Svar
Kære du,
Det lyder virkelig som nogle ubehagelige ting du har været igennem. Du beskriver, at du har været udsat for seksuelt overgreb af din far og at du hele tiden tænker på det. Det kan jeg virkelig godt forstå at du gør, for det du har været udsat for, er der ingen som fortjener. Derudover beskriver du, at din mor kæmper med PTSD, som går ud over dig. Det gør mig rigtig ked af at høre, for dine forældres vigtigste opgave er at passe på dig og udvise omsorg overfor dig, og det gør de ikke.
Du beskriver at du har selvskadet og røget i 4 år og jeg tænker helt bestemt, at det kan være en reaktion på de ting, som du har været igennem.
Første skridt mod forandring er at sige det højt, hvilket er mega sejt at du har gjort. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig til hvad du nu kan gøre. Derfor er det utrolig godt at du rækker ud til os, for det er bestemt ikke noget du skal gå med alene. Du skriver ikke noget om at du har fået hjælp til at håndtere de ting du har været igennem, hvilket jeg tænker er rigtig vigtigt.
Jeg vil anbefale dig at kontakte LMS. Det er et rådgivningstilbud til unge der, ligesom dig, selvskader. De vil kunne hjælpe dig til at forstå dine følelser og reaktioner på det du har været igennem samt hjælpe dig med at finde ud af hvordan du bedst håndterer din situation. Du kan kontakte dem på telefon og chat mandag -torsdag kl. 13-17.
Du er også altid velkommen til at tage kontakt til os igen! Vi vil meget gerne lytte og hjælpe dig.
Vi ønsker dig alt det bedste og håber at du igen vil række ud efter hjælp, for du fortjener at få det godt!
Mvh
Bryd Tavsheden