12/04/2024
Jeg har overvejet at gå fra ham, men der er mange andre kvaliteter ved ham, jeg ikke før har oplevet hos en kæreste
Hejsa!
Jeg har længe gået og tænkt over, hvordan jeg skal håndtere min kærestes hashforbrug.
Han var fra start ærlig omkring hans forbrug og der gik længe før jeg fortalte, at jeg havde noget imod det. I slutningen af sidste år, synes jeg det blev ofte og han kunne finde på at ryge 3-4 gange om ugen - dette har aldrig påvirket hans arbejde eller hverdag som sådan. Da jeg konfronterede ham med det, bad jeg ham om at stoppe fra nytår, hvilket han gik med til. De første par måneder gik det fint og han røg ikke, indtil jeg en dag opdager, at han havde røget med en kammerat. Vi snakker om det og han sagde han ikke ville begynde at ryge fast men "nogle gange om året".
Der gik ikke længe derefter før jeg synes det igen blev for ofte, hvilket jeg igen konfronterede ham med, hvortil han svarede, at han nok skulle styre det. Han kunne ikke give mig en reel grund til, hvorfor han ikke bare stopper. Jeg har en ide om, at det er af frygt for at miste nogle af hans venner, da de stort set alle sammen ryger og har gjort det i mange år. Jeg er i tvivl om han kan styre det. Jeg kommer selv fra en familie, hvor flere medlemmer har tendens til misbrug (primært alkohol) og jeg kan også mærke på mig selv, at jeg nogengange skal holde lidt igen, for ikke at gøre øl eller vin til en vane. Derfor tror jeg også der er en ekstra frygt for, at hans forbrug bliver et reelt misbrug..
På den anden side, har vi ikke som sådan nogle forpligtelser og jeg kan ikke finde ud af, om det bare er mig der er "sippet" og skal slappe lidt af. Jeg har overvejet at gå fra ham, men der er mange andre kvaliteter ved ham, jeg ikke før har oplevet hos en kæreste. Han åbner mine øjne for nogle nye ting og får mig til at være mere åbensindet, hvilket jeg rigtig godt kan lide. Det her er bare noget der går mig på rigtig ofte og jeg synes det er svært at være i. Han er en del ældre end mig og der er derfor også noget indeni mig der siger, at han snart burde være færdig med at være ung på den måde - men som nævnt er det jo ikke fordi der er hverken hus, hund eller barn på vej i nærmeste fremtid, så måske det ikke gør den store forskel.
Er det mig der skal finde en måde at acceptere det, eller burde jeg gå fra ham?

Svar
Hej,
Jeg er glad for at du skriver ind om alle dine tanker og overvejelser.
Jeg vil gerne starte med, at sige at vi i Bryd Tavsheden arbejder med børn og unge der har været udsat for vold. Dermed ikke sagt, at din situation ikke er svær at stå i. Der er heldigvis mange tilbud derude, der kan hjælpe din kæreste, og dig som pårørende.
Jeg synes det er rigtigt vigtigt, at du lytte til dig selv, og mærker godt efter hvor dine egne grænser står og hvad dine behov er i et kæreste-forhold.
I sidste ende, kan du ikke kontrollere hvad han gør mod sig selv. Men det du kan kontrollere er, at mærke efter hvor dine egne grænser står, og sætte dem. Det er lidt hårdt sat op, men måske kan det være en befrielse for dig, at tænke på denne måde? Dermed ikke sagt, at der kan være mange følelser på spil som pårørende. Jeg forstår virkelig godt, at det er en svær situation at stå i.
I Region Midtjylland har de en række tilbud til unge med misbrugstendenser. Her kan du ringe anonymt og snakke med dem om din situation som pårørende: https://aarhus.dk/borger/personlig-hjaelp-og-stoette/paaroerende/paaroerende-til-en-der-tager-stoffer
Jeg håber du vil fortsætte med, at lytte godt efter dig selv og dine egne grænser. Det har du allerede gjort ved, at vælge at skrive ind her.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mvh. Bryd Tavsheden.