23/04/2024
Jeg har rigtig svært ved eksamen
Hej, jeg har rigtig svært ved eksamen. Jeg går 10 i klasse, og jeg har jo klaret eksamener før, men jeg føler bare at det er noget anderledes nu. Jeg er rigtig bange for at jeg laver så mange fejl, vil bare klarer mig godt.
16 år

Svar
Kære 16 årige.
Du beskriver at du har rigtig svært ved at gå til eksamen.
Du har prøvet det før og ved måske inderst inde at det nok skal gå, men du er rigtig bange for at fejle- fordi du bare gerne vil gøre det godt.
Eksamener kan godt virke som en unaturlig situation fordi du bliver bedømt ud fra lige netop den præstation du laver på dagen. Man kan være bange for at lave fejl, eller glemme ting og det kan godt vække mange urolige tanker op til.
Først vil jeg sige, at det er helt naturligt at du bliver nervøs op til en eksamen. Det ville faktisk være helt vildt hvis du slet ikke følte en eller anden form for nervøsitet, og i realiteten kan det faktisk være helt sundt.
Du må dog huske at minde dig selv om, at du godt kan.
Hvis du har været der til undervisningen og har fulgt med har du gode forudsætninger for at komme godt igennem det- også må du bare gøre dit bedste.
Hvis skaden dog er sket, og du bliver meget nervøs til eksamen kan det være en god ide at arbejde med STOP-teknikker.
Stop teknikker er metoder du kan bruge til at berolige dig selv.
Du kan for eksempel fokusere på en farve og se hvor mange genstande der er i netop den farve inde i klasselokalet. Du kan også prøve at forestille dig hvordan det ville føles at røre de forskellige ting.
Det kan være en rigtig god måde at samle tankerne og berolige dig selv lidt.
Også må du huske at både lærer og censor er der for at give dig en god oplevelse og hjælpe dig godt igennem din eksamen. De kender helt sikkert til eksamensangst- og har haft nervøse elever igennem før.
Så du må GERNE bede om en pause, vende dig om, tage et glas vand eller lignende hvis du får brug for det.
Jeg håber at du kan bruge mine råd!
Held og lykke med dine eksamener!
Kh, Rådgivningen