24/04/2024
Jeg kan ikke lide at blive rørt, og det har ført til selvskade. Hvordan stopper jeg?
Hej, jeg er en pige på 15 år. Jeg har skrevet ind før omkring at jeg nu ikke kan lide at blive rørt. Dette har ført til selvskade og jeg ved ikke hvordan jeg stopper eller hvordan jeg får lysten til at stoppe.

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev.
Jeg har genlæst dit brev fra den 22/3, og jeg synes det er så sejt at du skriver ind igen!
Du skrev i det tidligere brev, at du ikke kan lide at blive rørt fordi du havde en ubehagelig oplevelse med en fyr, som overtrådte dine grænser på trods af at du sagde nej.
Da du i dette nye brev fortæller, at det har ført til selvskade, bliver jeg meget bekymret. Det lyder som om at du har det rigtig svært, og det kan jeg virkelig godt forstå. Men igen, så er det bare virkelig stærkt at du skriver herind for at få hjælp til at stoppe med selvskaden!
Først og fremmest tænker jeg, at du med fordel kan forsøge at række ud til en voksen du er tryg ved. Det kan være en forældre eller et familiemedlem. Eller måske du har en sød lærer eller en venindes forælder? Det de kan gøre, er at de kan tale dine følelser igennem med dig, hvor du måske kan åbne op for det der har sat det i gang, hvilket for mig lyder til at være hændelsen som har medført du ikke længere kan lide at blive rørt. Det kan nemlig være rigtig hårdt at gå rundt med selv, og måske finder I sammen ud af, hvor du kan få hjælp til at stoppe selvskaden,
Hvis ikke du er tryg ved at række ud til en voksen tæt på, kan jeg med fordel henvise dig til Foreningen for Spiseforstyrrelser og Selvskade.
De er et rådgivningstilbud der specialiserer sig med selvskade, og de kan altså i højere grad end os, hjælpe dig til at forstå selvskaden, dine følelser og reaktioner. De kan også hjælpe dig med at finde ud af hvordan du bedst håndterer din situation og så kan de garanteret også lægge en plan med dig, så du kan komme godt videre. Du kan kontakte dem på telefon og på chat: https://spiseforstyrrelse.dk/raadgivning
Jeg ønsker dig alt held og lykke.
De bedste hilsner,
Bryd Tavsheden