15/11/2019
Søster og bror.
Da min bror og jeg var yngre, og vores kroppe begyndte at ændre sig, begyndte vi at udforske hinanden. Seksuelt. Vi gjorde mange ting ved hinanden, som søskende slet ikke burde gøre, men dengang så vi intet forkert i det. Ingen vidste det, udover os. Vi havde aldrig direkte sex med hinanden, men det kunne sikkert have sket, hvis vi ikke havde været så uvidende.
Jeg er ikke sikker på, om jeg har PTSD fra dengang, men jeg oplever nogle gange at jeg har mareridt om, at vi har sex i den alder vi er nu, selvom jeg rent faktisk ikke vil, med ham. Derudover tænker jeg også nogle gange på det, imens jeg er vågen, og skammer mig så uendeligt meget over det der er sket. Vi har ikke rørt hinanden seksuelt i rigtig mange år, ikke efter vi rent faktisk kom i puberteten, sådan "rigtigt". Vi har dog et rigtig tæt knyttet og vigtigt venskabeligt forhold med hinanden nu, men jeg kan stadig ikke få de afskyelige og skamfulde tanker og minder ud af mit hovede.
Jeg har aldrig turde snakke med ham om det, fordi jeg ikke ville ruinere vores tætte venskab, og jeg har aldrig snakket med nogen professionelle om det, selvom jeg gik til psykoterapi for 5 år siden, på grund af angst/depression.
Jeg er endnu mere bange for, at når jeg flytter sammen med min kæreste, som jeg elsker uendeligt højt, men ikke tør fortælle dette til, at jeg har mareridt om det, og skal forklare ham det, eller lyve overfor ham, hvilket jeg virkelig ikke kan..
Hvad kan jeg gøre? Jeg tør virkelig ikke at snakke med en person om det, som kan se mig, eller ved hvem jeg er..

Svar
Kære du,
Tak for dit brev.
Det er slet ikke vores videns område, så vi kan ikke rigtig rådgive dig.
Når jeg læser dit brev, så kan jeg læse at det er noget som du tænker meget over, derfor tænker jeg at det er vigtigt at du får talt om det.
Jeg vil derfor rådgive dig til at kontakte sexlinien (www.sexlinien.dk/chat), som har åbent mandag til fredag kl. 15-19.
Du skriver, at du ikke er klar til, at snakke ansigt til ansigt med nogen om det. Jeg tænker alligevel på om den terapeut som du tidligere har talt med og som du kender, kunne være en person som du kontaktede.
Der er også psykologer som har rådgivning/samtaler på nettet. Det kunne du også overveje.
Jeg håber, at du har mod på, at skrive til sexlinien eller få fat i en terapeut/psykolog, så du kan få dine tanker på plads. Jeg håber alt det bedste for dig.
Mange hilsner,
Sofie