30/04/2024
Brug for en pause til voksenlivet
Hej,
Jeg bliver snart 18, men jeg er ikke klar til at være voksen.
Jeg har hele min barndom været udsat for omsorgssvigt, psykisk og fysisk og i perioder også seksuelt vold. Jeg har gået og ventet på at blive voksen, men nu hvor det faktisk sker, så er jeg ikke klar.
Jeg er ikke klar til at gøre alt det som voksne skal. Jeg har brug for en pause, men tiden stopper ikke og ligeså snart jeg bliver 18, så forventer alle noget fra mig, som jeg ikke længe kan holde sammen. Jeg har virkeligt brug for en pause.

Svar
Hej pige på snart 18 år,
Tak fordi du skriver ind og deler din bekymring og din problematik, som jeg ved andre også synes kan være svær, netop det med at blive voksen og det medfølgende ansvar.
Du beskriver helt specifikt, at du gennem din barndom har været udsat for omsorgssvigt, psykisk og fysisk vold, samt i perioder seksuelt vold. Det er en hård start på et kommende voksent liv, som jeg håber du har fået hjælp til at bearbejde fra voksne du har tillid til, da det er tungt at bære rundt på selv og kan være rigtig rart at komme ud med og få luft fra.
Det er okay og helt naturligt, at man gennem livet kan have brug for en pause, men jeg vil dog anbefale dig, at du lidt mere specifikt får sat nogle ord på hvad og hvorfor, i samarbejde med en voksen, som f.eks kunne være et familiemedlem, en lærer eller en fra de sociale myndigheder, da jeg faktisk kan blive lidt bekymret for dig med din historik, som også kan være ensom at holde helt for sig selv.
Når du nævner, at du ikke er klar til at gøre alt det voksne skal, så bliver jeg meget i tvivl om, hvorvidt du tænker på det ansvar der samfundsmæssigt medfølger, eller om det drejer sig om menneskelige forventninger til livet voksne imellem?
Du nævner ikke om du gennem din opvækst har fået hjælp til de overgreb du har været udsat for, så jeg vil igen opfordre dig til at få dem talt igennem. Du skal også være hjertelig velkommen til at kontakte os for en personlig samtale, som kan foregå online eller ved personligt fremmøde, hvor du vil få din helt egen rådgiver, som du kan tale med anonymt og gratis. Vi kan hjælpe dig med at bearbejde dine oplevelser og få styr på dine følelser, og give dig konkrete råd til den pause, som du skriver du har brug for.
Du kan kontakte os på tlf. 4445 2090 i tidsrummet 9-15.00, eller skrive til os på vores chat i hverdage fra kl. 17-20.00, hvor du er anonym.
Jeg ønsker dig alt det bedste og stor ros til dig for at dele dine oplevelser med os.
De bedste hilsner
Janett, Bryd Tavsheden