30/04/2024
Jeg er bekymret for min søster
Hej
Jeg håber det er okay at skrive/ prøve at få hjælp til mit problem…
Jeg har ikke selv været ude for noget, men min søster har og har været det i flere år og jeg er den eneste i min familie hun taler med det om…
Ved ikke om hun stadig er i forholdet med ham (tror hun prøver at komme væk igen)
Men han har haft slået hende og skubbet hende ned af nogle trapper som det slemmeste (af hvad jeg ved)
Men jeg er nysgerrig på hvad jeg kan gøre? Og om der overhovedet er noget jeg kan gøre

Svar
Kære du,
Hvor er det godt og vigtigt, at du har et øje på, hvordan det går med din søster.
Du beskriver, at du er bekymret for, om din søster stadig er i det forhold, hvor du ved, at hun er blevet slået og skubbet ned af trapper. Og at du nu gerne vil høre, om der er noget, du kan gøre for at hjælpe hende.
Noget af det vi desværre ser i voldelige forhold, er at den der udsættes for vold, ofte ender med at isolere sig fra både familie og venner. Derfor lyder det så vigtigt, at din søster har delt disse oplevelser med dig. Selv om det også kan være utrolig hårdt at være pårørende, så er noget af det vigtigste, du kan gøre for din søster, simpelthen at være der for hende. Du er usikker på, om din søster er gået fra kæresten, men uanset tror jeg, at din søster vil have utrolig stor hjælp af at kunne dele med dig, hvad hun har oplevet.
Jeg tænker - hvis du har mod på det - at du kan prøve at spørge din søster om, hvordan hun har det, næste gang I er alene sammen. Og du kan måske fortælle, at du har været bekymret siden, du fandt ud af, at der foregik voldsomme ting mellem dem. Du kan også fortælle, at du gerne vil være der for hende og lytte til, hvad hun kan have brug for at dele.
Alt afhængigt af, hvordan din søster har det, om hun er klar til at fortælle om volden, og om hun stadig er i forholdet, vil der med tiden være forskellige veje at gå. Det er ikke sikkert, at hun i begyndelsen kan overskue andet end at snakke med dig. Men hvis hun på et tidspunkt er åben for at tale med andre om det, så kan du også fortælle hende, at hun kan få professionel hjælp. Jeg ved ikke, hvor gammel din søster er, og om hun er inden for Bryd Tavshedens aldersgruppe. Hvis hun ikke er, så har steder som fx Lev Uden Vold, Q-Værk og Danner mulighed for at hjælpe hende. Og det uanset om hun stadig er i forholdet eller ikke. Selv efter man er kommet ud af et voldeligt forhold, vil der ofte også være brug for hjælp til at få bearbejdet forholdet og den vold, man har oplevet.
Jeg håber, at du kan bruge noget af dette til inspiration. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe herind igen. Jeg ønsker dig og din søster alt det bedste.
Mange hilsner
Bryd Tavsheden