01/05/2024
Pårørende til hashmisbruger
jeg var sammen med en pige i 3 uger, vi elskede hinanden men jeg vidste ikke at hun har et hashmisbrug ,hun er altid træt ,hun kan ikke sove uden hash på grund af hendes ubehalige tanker, sover længe ,kommer for sent til skole eller fravær fra skole. hun sagde pludselig at hun mistede interesse for mig fordi jeg har fortalt lidt om min fortid (min mors død historie),over whatsapp. hun sagde at jeg havde lyst til fortælle mig når vi skal være sammen ansigt til ansigt( men jeg synes at den er ikke en sund tanke )men jeg har også fortalt ansigt til ansigt , mit spørgsmål er ,kan det være på grund af hash, fordi hun ryger hver dag fast om aftenen i 3 år ,hun siger, at en af tingene gør mister interesse ,men kan hash hæmmer følelserne og tankerne? ,når jeg siger hende ,at hash styrer hendes liv ,hun nægter altså indser ikke .

Svar
Kære dig
Mange tak for din mail. Jeg beklager meget, at vi ikke har svaret før nu. Det er rigtig sejt af dig, at du skriver herind om dine bekymringer. Jeg forstår godt, at det kan være svært, når I nu elsker hinanden, men at hash fylder så meget i jeres relation.
Det kan være meget udfordrende og hårdt for dig som pårørende at være vidne til, at en som du holder af ikke kan leve uden hash og ikke vil indse det.
Jeg kan se, at Behandlingscenter Tjele har en rådgivning, hvor man kan henvende sig som pårørende til en hashmisbruger. De er dygtige til at rådgive om lige præcis det her. Rådgivningen er telefonisk, og den har åbent på alle tidspunkter i døgnet. Telefonnummeret er: 70 86 83 70.
Jeg vil anbefale dig at kontakte dem, da det er vigtigt, at du får talt med nogen om, hvordan du går rundt og har det, og at du får sat ord på de følelser, som du har.
Igen vil jeg bare sige, at det er så sejt, at du fortæller din historie og sætter ord på dine tanker.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden