03/05/2024
Misbrug kan føre til ensomhed, men heldigvis valgte du livet
Jeg begyndte at bruge amfetamin i skolen i 1.g. I slut 2.g havde jeg prøvet en masse ting, men jeg var begyndt at få stress og angst, så da jeg prøvede nogle piller blev jeg fuldstændig fanget af dem. Det endte med min lærer lagde mærke til der var noget, og lidt efter lidt mistede jeg flere venner, tog flere piller. Jeg gik rundt som en zombie hele dagen, og nu har jeg mistede alle mine gamle venner. Jeg så ikke nogen mening længere så jeg prøvede at tage mit eget liv i vinters med 150 xanax piller og alkohol. Jeg vidste nemlig godt at man ville få et blackout og sove ind.
Jeg tror der gik 5 minutter, før jeg blev meget ramt. Havde kigget på hvad sådan en overdosis gjorde, og lidt under stod der “pårørende”. Så stod det klart for mig, at jeg ikke kunne gøre det imod min familie. Jeg ringede til giftlinjen, og det er den grund at jeg stadig er i live

Svar
Hej pige på 19 år.
Tusind tak fordi du skriver herind og deler din historie med os, det er virkelig stort af dig og gavnligt for andre unge, som måske også kan have tanker i samme retning, når livet eller hverdagen til tider kan findes svær.
Og hvor er det fantastisk, at din lærer var opmærksom på, at noget ikke var som det burde være, og jo rent faktisk så dig, da du havde brug for det.
Om dit misbrug udviklede sig ifbm. du prøvede at dulme din stress og angst, eller om du pga. stress og angst udviklede et pille og amfetamin misbrug er jeg ikke helt klar over. Men det du så fint beskriver at det medførte, altså at du mistede dine venner, er desværre ret almindeligt i et misbrug, men endnu værre er det, at man også mister sig selv og i værste fald som i dit tilfælde, lysten til livet.
Kæmpe ros og klap på skulderen til dig for at skifte mening midt i det sværeste tidspunkt, og alligevel vælge livet med din familie inden det var for sent, ved at tage akut fat i giftlinjen, som er top professionelle.
Jeg vil ud fra dit brev ikke undlade at gøre opmærksom på, at der er flere organisationer man kan drage nytte af, hvis man er på vej i samme retning som du har været.
Hvis man er havnet ud i et misbrug kan henvises til: www.danskmisbrugsbehandling.dk og hvis man helt har mistet lysten til livet, så kan Velkommen - Livsliniens hjemmeside anbefales.
Endnu engang vil jeg takke dig mange gange for at dele din historie, og håber du i dag føler du er på rette vej tilbage til et godt liv, som forhåbentlig med tiden vil give dig dine gode venskaber tilbage, når nu de forhåbentlig opdager at du har valgt livet til og ikke fra.
De bedste hilsner
Janett, Bryd Tavsheden