31/05/2024
Min mor tilsidesætter mig og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Hej
Jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre. Min mor har spyttet mig i ansigtet da jeg var 12 år, på en virkelig aggressiv måde.
Hun tilsidesætter mig, tager på café med min søster og vil aldrig lave noget med mig -- kun ting i hjemmet der ikke kræver meget/noget.
Vi har før været nærmest oppe at slås, fordi hun godt kan finde på at trænge ind i ens space og ikke holde sig ude.
Jeg har rigtig meget angst den dag i dag og stoler ikke på mange -- især ikke kvinder, som jeg har det rigtig svært med.
Jeg har virkelig svært ved, at jeg er en meget ensom person, og at dem omkring mig, særligt min mor, ikke tager det ansvar det er, at have en psykisk sårbar ung som i høj grad har brug for gode oplevelser.
Jeg ville ønske hun ville sige undskyld for den adfærd hun har udvist overfor mig gennem årene og at hun ville sige undskyld for at spytte mig og mobbe mig sammen med min søster.
Det gør så ondt på mig aldrig at blive anerkendt for hvad der er sket eller taget alvorligt.
Hvad skal jeg gøre, og ville det overhovedet give mening at melde volden.
Mange hilsener,
Mille, 22

Svar
Kære du
Tak for dit brev!
Det lyder til, at du har været nogle svære ting igennem med din mor i din barndom og ungdom - og at det stadig er rigtig svært at være i! Du nævner flere forskellige ting, som jeg synes lyder hårdt og som jeg godt kan forstå, du gerne vil have hjælp til. Jeg vil forsøge at svare på dem nedenunder:
Du skriver, at din mor har en tendens til at tilsidesætte dig for din søster og at du som psykisk sårbar har haft brug for mere støtte fra dem omkring dig og især din mor. Jeg er ked af at høre, at din mor ikke virker til at give dig den støtte og omsorg, som du har brug for. Det er uden tvivl en af de vigtigste opgaver, man har som forælder, men det er desværre ikke alle forældre, der helt kan finde ud af det. Det gør det dog ikke mere ok, at man går og har det svært. Og det er ikke ens egen skyld! Nu hvor du er ung voksen, så vil jeg foreslå at du rækker ud til andre steder for at få hjælp. F.eks. kan du faktisk gå til din læge, hvis du har det dårligt eller døjer med ting som mental trivsel, familieproblemer og ensomhed. Der er ikke mange der ved det, men det kan ens læge også snakke med dig om og hjælpe dig med. Du kan også spørge din læge om du kan få en henvisning til Center for mental sundhed, som har gratis angstforløb for unge, bl.a. i Hovedstadsområdet. Her vil du kunne få hjælp og møde andre unge, der som dig, kæmper med angsten. Du kan læse mere her: https://mentalsundhed.kk.dk/vores-tilbud/angst/forloeb-for-unge-med-angst.
Du skriver, at du har det virkelig svært med, at du føler dig ensom og har svært ved at have tillid til folk. Det kan være utrolig hårdt og utrygt at finde sig til rette i relationer eller sociale sammenhænge, hvis man har haft dårlige erfaringer med at føle sig udenfor eller ikke føle sig velkommen. Men det kan godt blive bedre med lidt øvelse! Der er mange andre unge, der som dig også døjer med ensomhed. Derfor findes der faktisk et sted, som hedder Ventilen, som er et mødested for unge. De er rigtig seje og har mødesteder i hele Danmark. Du kan læse mere her: https://ventilen.dk/
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Og det lyder også til at der er mange ting, som af gode grunde fylder hos dig. Så derfor synes jeg bare det er rigtig godt, at du i første omgang har taget kontakt til os og fortalt, hvad du går igennem. Det er nemlig vigtigt ikke at gå alene og gemme svære ting i livet indeni. Har du mon noget andet familie eller nogen andre, som du kan tale lidt med om alt det her? Eller aftale at lave noget rart, hyggeligt, sjovt eller sommerligt med? Du kan også skrive til Girltalk, som også er rigtig gode at snakke med om, hvad der fylder og er svært. Du kan finde Girltalks chat her: https://www.girltalk.dk/vores-tilbud/chat-med-os/#.
Du spørger til sidst om det ville give mening at melde volden. Det er svært for mig at svare på, da dit brev ikke har så mange detaljer med og jeg ikke kender hele billedet. Der er ting i dit brev, som lyder til at din mor har trådt over nogle grænser og gjort nogle ting der ikke er ok at gøre som forælder. Du skriver bl.a. at hun har spyttet dig i ansigtet og at hun mobber dig, og det er i hvert fald ikke i orden! Du er velkommen til at skrive til os i chatten man-fre 17-20, så vi kan høre mere om din situation og bedre vurdere, hvad du kan gøre.
Jeg håber, at du finder mine svar brugbare! Og ellers er du som sagt velkommen til at skrive til os eller ringe på 44452090 (man-tors 17-20).
De bedste hilsener,
BrydTavsheden