06/06/2024
Min mor forstår ikke, at jeg er blevet ældre
Jeg har en følelse af at min mor ikke synes jeg er blevet stor fx. Når vi skal spise aftensmad er det som om hun synes jeg spiser meget og det tag lang tid et andet eksempel er at hun ikke respekterer ar jeg har lektierdog skole der er blevet meget mere alvorligt og det kræver mere tid og hjælpe der hjemme.

Svar
Kære du,
Tak fordi du deler dine tanker og bekymringer. Det lyder som en svær situation, og det er helt naturligt at føle sig frustreret eller måske endda såret.
Du fortæller, at du føler, at din mor ikke forstår, at du er blevet ældre. Du nævner også, at det specifikt fylder i spisesituationer, og at din mor ikke respekterer, at du har fået flere lektier for, som kræver tid og hjælp hjemmefra.
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har fortalt din mor, hvor meget det fylder hos dig? Du kan eks. fortælle hende hvad du føler, når hun kommenterer på dine spisevaner. Det hjælper altid at dele sine tanker, og måske er din mor slet ikke klar over, at det går dig på.
Med hensyn til dine lektier og skolearbejde kan det være en god idé at vise din mor, hvor meget tid og energi det kræver. Måske kan du vise hende, hvad du specifikt laver, eller forklare hende, hvordan skolearbejdet har ændret sig og kræver mere fokus og tid.
Hvis du ikke har mod på at tale med din mor, så kunne det være en god idé at tale med en veninde, en lærer eller et andet familiemedlem, som du føler dig tryg ved. Når du deler dine tanker og følelser med andre, undgår du at føle dig alene. Du fortjener at blive mødt med anerkendelse og omsorg, så du kan få det bedre derhjemme.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Jeg ved desuden, at både Girltalk og Børnetelefonen er rigtig dygtige til at hjælpe med lige præcis sådan en situation, som du står i. Husk, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe ind til vores anonyme rådgivning.
De varmeste hilsner,
Bryd Tavsheden